Egy gyönyörű állapotú, szörnyű kínokat elszenvedő szatír márványszobra került elő Rómában, egy amerikai ásatáson. Az American Institute for Roman Culture 2006 óta folytat feltárásokat a Villa delle Vignaccenak nevezett, Kr. u. 2. századi luxusvillában, amely talán Quintus Servilius Pudensnek, Hadrianus császár barátjának a tulajdonában lehetett egykoron.
A Villa delle Vignacce az ókori városon kívül, a Via Appia Antica közelében található. A feltárások már az elmúlt években is számos pompás építészeti részletet: márványoszlopokat, díszes mozaikpadlókat és egy nagyon gazdag magánfürdőt hozták a felszínre.
A most megtalált, vörös márványból készült, 1,5 méteres alkotásank csak a lábrésze hiányzik. A minden bizonnyal a hellénisztikus kori eredetit a császárkorban másoló szobor a fához kötözött, szenvedő Marsyas szatírt ábrázolja.
Az alkotás "kistestvére" a Captoliumi Múzeumban található, 2,5 m magas Marsyasnak.
Marsyas, frigiai szatír a mitológia szerint mesteri aulosz (kettőssíp) játékos volt, aki hangszerét Athénétől szerezte. Büszkeségében magát Apollón istent, a lant mesterét hívta zenei párbajra. A két versengő megállapodott abban, hogy a győztes azt tesz a másikkal, amit csak akar.
A múzsák által elbírált összecsapásban a szatír maradt alul, aki számára Apollón kegyetlen büntetést eszelt ki. Marsyast egy fához kötözte és elevenen megnyúzta. A lenyúzott szatírbőrt egy barlangban akasztotta fel, vérét pedig a szatírról elnevezett folyóba eresztette. A felakasztott bőr a mítoszok szerint, ha zenét hallott mindíg megmozdult örömében.
A megkínzott Marsyas szobrok nem véletlenül készültek legtöbbször vörös márványból, mivel ezek a művek már a lenyúzott bőrű, szenvedő szatírt akarták bemutatni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nagyadam 2009.08.08. 13:22:48
duncan 2009.08.08. 13:42:52
_yossarian · http://szinhaz.blog.hu 2009.08.08. 13:53:59
Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.08.08. 14:05:33
:D
fabos-net · http://fabos-net.ws/ 2009.08.08. 22:17:19
Kész vagyok, nincs mit mondanom.
bloggerman77 2009.08.09. 04:20:21
Keresztelő Szt. János a saját fejével egy tálon, vagy a nyilakkal telilődözött Szt.Sebestyén...
És ugye Szt.Bertalan, aki pont úgy végezte, mint Marsyas: a pogány örmények elevenen megnyúzták.
Csak ugye az az alapvető különbség, hogy a keresztény ábrázolások megszentelt közegben bukkannak fel, ez a szobor meg egy luxusvuilla "dísze" volt...
csik jenő 2009.08.09. 19:32:38
exorientepv 2009.08.11. 23:14:41
a különbség annyi, hogy a "fellógatott fasziban" a mai napig nagyon sokan hisznek, sértőnek találom, hogy ezt a kommentet nem moderálták ki.
Az, hogy egy villában ezt rakták ki, nos az tényleg elég fura:) de azért Jézust és egy szatírt nem hasonlítanék össze, akkor sem ha valaki ateista.
csak egy kritika
Zzoorroo 2009.08.17. 23:48:28
És ha már a témánál vagyunk: mitől is különb Jézus, mint egy alak a görög-római mitológiából? Vagy mint Mohamed, Krisna, Buddha, Mitrász, Bubulubu, Quetzalcoatl, Kuff-Kuff, Ron L. Hubbard vagy a jófranc tudja az összes vallás (ön)jelölt apostolát és messiását...
Ja, hogy a leggazdagabb vallás szimbóluma? Amelyiknek egy ex Hitlerjugend a főpapja? Amelyik az inkvizíciót is működtette? Amelyik akkor is ellenzi a terhességmegszakítást, ha az nemi erőszak miatt következett be? Amelyik szerint az óvszer a Sátán műve?
Értem már.
ON
Elképesztőek ezek az ókori szobrok. Alkotóik nemcsak az emberi testet tudták valami hihetetlen élethűen ábrázolni, hanem a képi szimbólumokkal is úgy tudtak játszani, mint Marsyas az auloszon.
C.M. 2009.08.29. 16:09:28
A villa építésekor éppenúgy "hittek" ebben a szatírban (pontosabban: abban, hogy kifejez valamit), mint ma sokan Jézusban, tehát alapvetően elvonatkoztattok a primer látványtól. Ma (is) a "fellógatott pasi" a megváltást, bűnbocsánatot, stb... szimbolizálja- Marsyast a kutatók általában a szabadság jelképeként értelmezik. Elég meglepő, hogy miért, ha jól emlékszem Kerényinek volt egy olyan ötlete, hogy Marsyas állati jellege csak látszat, és Apollón ettől a maskarától szabadítja meg.
Egyébként van egy szekszárdi Marsyas ábrázolás is: mek.niif.hu/03400/03410/html/img/okori-0522.jpg
_yossarian · http://szinhaz.blog.hu 2009.09.02. 13:57:15
Iovius 2009.12.20. 00:51:39
Szia Zzorroo!
Abortusz és egyéb járulékos ügyekkel mélyen egyetértek. De az isteneket hagyd békén.
Ja! Jehovát kihagytad. Már pedig, e nélkül milyen okból fognak megkövezni?:))
Brayen élete.:)