Több száz síros temetőre bukkanni kivitelezés közben, váratlanul - minden beruházó rémálma. A beruházásokat megelőző feltárások tervezésénél nagy jelentőségű a régészetileg érintett helyszínek minél pontosabb előzetes azonosítása, feltérképezése, így régészeti lelőhelyek ásatás, bolygatás nélküli felderítése nem csupán a tudományos kutatás érdeke.
A hagyományos terepbejárás csak ott vezet eredményre, ahol a lelőhely jellege (pl. földvár, épületromok), vagy a bolygatás (természetes erózió, mezőgazdasági művelés) lehetővé teszi a felületen talált leletek és jelenségek közvetlen vizsgálatát. Gyakran előfordul azonban, hogy akár többszáz síros soros temetők egyáltalán nem azonosíthatóak a felszínen. Ezek feltárása egy beruházás előtt igen sok időt és energiát igénylő feladat, amellyel jobb előre számolni.
Soros temetők
A Kárpát-medencében a késő római kortól válik jellemzővé a csontvázas, soros temetkezés rítusa, melyet elsősorban a keresztény vallás terjedésével hoznak kapcsolatba. A temetkezések kisebb-nagyobb sírsorokkal, sírcsoportokkal szerveződnek temetővé. A sírok kialakítása, a temetők szerkezete kultúrákat, korszakokat jellemezhetnek.
Az ismert temetők nagy része bányászat, vezetékfektetés, szőlőtelepítés, intenzív mezőgazdasági művelés, stb. során került elő. A munkálatok közben felbukkanó csontok és/vagy temetkezésre utaló leletek jelezték a sírmezőt, majd az ezt követő feltárások adtak pontosabb információt. A beruházásokhoz kapcsolódó régészeti munkák során legtöbbször csak a kivitelezési munkák felügyelete hozott ilyen esetekben eredményt az előzetes terepbejárások helyett.
De hogyan ismerhetjük meg az egykori soros temetők helyét, a temetők szerkezetét, sírok számát, és ezen keresztül az egykor élt embereket, ha nem szeretnénk minden talpalatnyi földet feltárni?
Bár a közelmúltig csak kis számú magyarországi soros temetőt sikerült azonosítanunk légi felderítéssel, néhány újabb siker alapján úgy tűnik, a lehetőségeket és fajlagos költségeket tekintve talán ez a módszer lehet az egyik legkedvezőbb megoldás.
A felvételen látható sötétzöld vonalak több mint 380 sírt rajzolnak ki |
A nehézségeknek több oka van: a légirégészeti kutatást ugyanis erősen befolyásolják adott, és választható tényezők.
Adottnak tekinthető:
- a sírok mérete és formája, a temetők szerkezete (nagyságrendileg),
- a területen folyó, évről-évre változó mezőgazdasági művelés (vetett növények),
- és az időjárás.
A sírok kis mérete, és a temetők változó sírszáma (a temető nagysága) befolyásolja észrevételüket: 6-700 méter magasságból nagy szerencse kell néhány, kb. 2,5x1 méteres „folt” felfedezéséhez. A nagyobb kiterjedésű, soksíros temetőket könnyebben észleljük.
A mezőgazdasági művelés a vetett növényfajtákkal hat a kutatásra. Sajnos a sírokat kizárólag a sűrűn vetett, kalászos növények képesek kimutatni. Az időjárás általában – az extrém esetektől eltekintve – nem hátráltatja a temetők felderítését. Szerepe a tavaszi hónapok során kisebb, mint kora nyáron.
Választható tényező:
- a kutatás időpontja (évszak, napszak).
Alapvetően két időszakot lehet elkülöníteni a soros temetők légi felderítésében: az április-májusi hónapokat, valamint a júniusi periódust.
A tavaszi hónapokban a növekedő növények egységesebben mutatják a nyomokat, a táblákon világoszöld-sötétzöld színek jelzik a sírok helyét.
Júniusban az érésbe forduló és aratás előtt álló növényzet markánsabb színkülönbségeket mutathat. A zöld-sárga, sárga-barna eltérések elvileg segítenek, de ebben az időszakban a napfény komolyan hátráltathatja a felderítést. Bizonyos szögből az amúgy kontrasztos színezet teljesen homogénné válik.
Ha van rá lehetőség, egy másik módszerrel is lehet próbálkozni: a felkelő vagy lemenő nap súrlófényében vetett árnyék jelzi a sírgödrök humuszosabb, dúsabb, visszatöltött földje felett jobban fejlődő kalászosok magasságbeli eltérését. Ilyenkor semmilyen színkülönbséget nem érzékelünk, viszont az árnyékok miatt jól látható a temető.
Habár eddig még csak néhány tucat lelőhelyet fedeztünk fel ilyen módszerrel, a tapasztalatok bíztatóak. A gondos tervezés és a szerencse segítségével egyre több soros temetőt azonosíthatunk a levegőből.
De nyújthatnak-e a felvételek információt a temetők koráról? Egyáltalán mit tudhatunk meg a fotók alapján?
A felvételek körültekintő elkészítése lehetőséget ad térképre illesztésükre. A térképhelyes képekből már több információt nyerhetünk:
- megállapítható a sírok tájolása,
- vizsgálható a temető szerkezete (sírcsoportok, sírsorok, temetőárok, esetleg templom, stb.),
- mérhetővé válik a sírok közti távolság (nagyságrendileg), esetleg a szuperpozíciók, azaz egymás alatt-fölött lévő objektumok is észrevehetők,
- az egyes sírok méretét – hosszát és szélességét –, valamint a sírformát közelítő pontossággal meghatározhatjuk.
Szerencsés esetben a temető közvetlen, vagy távolabbi környezetéről is szerezhetünk információt: a közeli telepnyomok, árokrendszerek, domborzati viszonyok és más jelenségek segíthetik a korhatározást.
A képen egy középkori templom maradványa, valamint az épületet övező temető látható (alul egy értelmezési lehetőséggel) |
A feldolgozást követően megkísérelhetjük a temetők terepi visszaazonosítását. És ebben rejlik a kutatás lényege, vagy buktatója…
A soros temetők ugyanis - amint az a bevezető sorokból is kiderült - kevés eséllyel találhatók meg terepbejárás során, még akkor is, ha a körülmények (szántás, csapadékviszonyok, fényviszonyok, a légi felderítésnek köszönhető térinformatikai és GPS adatok) megfelelőek.
Ennek oka, hogy a sírok mélysége miatt a mezőgazdasági földmunkákkal többnyire nem bolygatják a temetkezéseket. Több levegőből azonosított temető bejárása során eddig – térinformatikai háttéradatokkal és gondos bejárással is – mindössze egy esetében sikerült két csonttöredéket megfigyelni a helyszínen.
Leletek, és korhatározás nélkül ezek a légifotók korlátozott értéket képviselnek. Az egyes korszakok és kultúrák temetkezési szokásaiban szerencsére találunk a légifotókon is megfigyelhető eltéréseket. Ilyen „külső jegyek” lehetnek a sírméret, sírforma, tájolás, a temető szerkezete, temetőárok léte vagy nemléte, a temető elhelyezkedése és mérete, stb. Ezeket egészíthetik ki a szakirodalmi adatok, temetőtérképek, valamint a terepbejárások során, vagy más módszerekkel azonosított közeli lelőhelyek adatai.
Ezen a felvételen a sírformák és az árkok alapján valószínűleg egy honfoglalás kori temető látható, amelyhez nagyon hasonlót tárták fel korábban Csány közelében... ezt azonban csak ásatás bizonyíthatja |
A végszót azonban így is csak ásatás mondhatja ki… melyet a légirégészeti kutatások eredményei alapján már célirányosan, pontosan meghatározható helyen és kiterjedésben lehet megtervezni és elvégezni.
A légirégészetről bővebben a légérégészeti blogban olvasható, valamint érdemes megnézni a Pécsi Légirégészeti Téka oldalát.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hullafotós 2009.09.16. 11:10:08
már csak a szakmai érdeklődés miatt is: milyen technikával dolgoztál?
hullakatt
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.09.16. 12:06:09
jobb lenne egy kb. 12 megapixeles masina, de az objektív szerepe nagyobb! utóbbi egy AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, valamint egy elég gyenge 55-200mm-es teleobjektív is (ezt tervezzük a PLT-nél lecserélni)
G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.09.16. 22:17:56
Hullafotós 2009.09.17. 10:56:48
Ha hozok 12 Mpixeles Nikont egy tisztességesebb 200-300-as obival, beférek egy fuvarra melléd? :-)
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.09.17. 11:20:37
Az ajánlat nem rossz... bár a masina hosszú távra lenne üzlet ;) ... Az objektív esetében 200mm-ig elég, felette nehéz kitartani (javasolt: NIKON 80-200 / F2.8 AF-D IF ED teleobjektív). Amúgy elzárkózó nem vagyok, lelőhelyeket viszont nem garantálhatok a "szerencsefaktor" miatt. A repülés szervezés és anyagiak kérdése.
jakab01 2009.09.17. 12:20:14
Ez gyorsan ment.
Belinkeltem pár légifelvételt a műholdas felvételekkel csatolva.
A végén kértem, hogy ha valakit zavar, akkor kéretik törölni.
Elküldtem és el is tünt a hozzászólás azonnal.
:-)
Hullafotós 2009.09.17. 12:33:02
Deal köttetett, privátiban küldök mélt. Ilyen magasból még nem fotóztam hullákat, szal meg kell próbálni. ;-)
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.09.17. 13:26:06
Mélben megkaptam még a linkeket... nem ismeretlenek előttem, ahogy szerzője sem. Blogomon szentelni fogok egy posztot a képek internetes közlésének - általam gondolt - módjáról, ugyanis sajnos nem csak a tudomány iránt érdeklődők, hanem haszonszerzés céljából is nézegetik ezeket a képeket. És ha "elegendő" információt közlünk, a következmény sem marad el!
Mellesleg nem mind arany, ami fénylik!
jakab01 2009.09.17. 14:28:02
Értem én, csak a végét nem.
Mire akartál célozni az aranyos mondással?
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.09.17. 14:51:55
A levegőből sok dolog látható, ezeknek a nagy része nem régészet. Ami pedig régészet, konkrét azonosítás nélkül az is csak korlátozott értékkel bír. A keresendő nyomok, lelőhely-típusok ismerete nélkül könnyen melléfoghatunk!
Zalay · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.09.22. 13:48:05
mangorlo 2009.09.30. 21:21:52
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.09.30. 22:46:09
A bal oldali vonal valószínűleg temetőárok, mert jól láthatóan nem vágja a sírokat és a szélsők vonalával közel párhuzamosan fut. A jobb oldali pontosan nem határozható meg, de kicsi az esély rá, hogy temetőárok legyen. Lehet esetleg egy későbbi, de ma már nem használt útnak a nyoma, amit szélessége is megerősít.
mangorlo 2009.10.05. 09:45:17
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2009.10.05. 10:22:08