A Pilis-Visegrádi-hegységben számos helyen találkozhatunk olyan utakkal, melyek eredete az idők homályába vész. Közöttük néhányról azt tartják, hogy még a római korban készültek.
Bár ezek egy részét a Második Világháború idején régészek is dokumentálták, pontos korukat azóta sem sikerült tisztázni. A negyvenes években készült lenyűgöző felvételek néhány éve engem is a helyszínre csaltak, amikor is a nyomvonal részletes bejárásával megfigyelhettem az utak mai állapotát. A rövid, teljesíthető kirándulást a kedves olvasónak is bátran ajánlom, hiszen turistautakon követhető a szakaszok jelentős része. Mielőtt útnak indulnánk, szeretném leszögezni, hogy a helyszínhez kapcsolódó „legendák” mellőzésével csupán megfigyelésekre támaszkodom, és figyelemfelkeltés a célom.
A térképeket és az egykori fotókat tanulmányozva elsősorban a Pilisszentkereszt – Dobogókő – Két-Bükkfa-nyereg – Pilisszentkereszt háromszög bejárása és a nyomok állapotának rögzítése volt a célom, az engedélyek beszerzésében a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága részéről Ottományi Katalin volt segítségemre. A felméréshez GPS-t és a 18. századtól fellelhető térképeket használtam fel a szakirodalmon kívül.
A dokumentumok szerint a „kortalan” út Pilisszentkereszt érintésével a Két-Bükkfa-nyergen keresztül haladt Esztergom és/vagy a Duna (Pilismarót?) irányába, erről ágazott le a két említett pontról a Dobogókő felé egy-egy rövidebb szakasz.
Pilisszentkereszttől a kék kereszt turistajelzésen döntően az egykori nyomvonalon juthatunk fel a Dobogókőre. Azokon a helyeken, ahol tanulmányozható az út szerkezete, komoly munkálatok nyomait lehet megfigyelni. Az úton megújításnak nincs nyoma, vagy csak nagyon vékony murva rétegként látszik. Ahol az erózió és a munkagépek megkímélték, szélessége mérhető, 2,5 méter körül mozog. Az út különböző méretű kváderkövekből áll, a szegélykövek pedig esetenként a méteres hosszúságot is elérhetik.
A pazar látványt (és a civilizációt) magunk mögött hagyva a zöld kereszten jutunk le Dobogókőről a Két-Bükkfa-nyereghez. Itt csak egy rövid szakaszon – a nyereg előtt – látható a sziklába vájt út.
A meredek lejtőn lenyűgöző látványként tárul elénk a szekerek munkája. Kerekeik mintegy 10 cm szélességben és helyenként kb. 15 cm-re mélyültek be a kemény alapkőzetbe, míg az út szélein a szikla megmunkálásának és a tengelyeknek a nyomai őrzik az egykori használat emlékét. Szekérkerék nyoma több helyen figyelhető meg a Dobogókőre felvezető szakaszokon, a nyomtáv minden esetben 115-120 cm körül mozog.
Ezek a szakaszok az 1780-84 között végzett Első és a 1806-1869 között végzett Második Katonai Felmérés térképeiről hiányoznak, így azokat az újkorban valószínűleg már nem használták.
A zöld jelzésen továbbhaladva Pilisszentkereszt felé nagyon kevés helyen lehet az eredeti (?) út nyomait megtalálni. Bár vonala azonosítható, egykori szélessége (kb. 2,5-3 méter) és szerkezete csak nagy hibahatárok között mérhető. Legjobb állapotban Két-Bükkfa-nyereg előtt, attól délkeleti irányban látható. Lényeges eltérés a többi területhez képest, hogy az úton folyamatos használat, többszöri megújítás nyoma fedezhető fel.
Újkori és – feltételezhetően – korábbi használatára utalnak az Első- és Második Katonai Felmérés térképei is, valamint középkori használatát támasztják alá a közelében található kolostorok (pl.: Pilisszentkereszt, Pilisszentlélek). Megemlítendő, hogy a szakasz geológiai tájhatárra esik. Az út szegélykövei és eredeti (?) darabjai a Visegrádi-hegységre jellemző, az építkezésre ideszállított időtálló vulkanikus kőzetből, míg a megújítások a Pilisre jellemző mészkőből készültek. Kiindulási helyünk felé közeledve mindenképp érdemes megtekinteni a pilisszentkereszti Klastrom-kertben fekvő pálos kolostor maradványait is.
Ezzel az útszakasszal kapcsolatban mindenképpen foglalkoznunk kell azzal a dobogókői római őrtoronnyal (?), melynek állítólagos alapjait 1940-ben találtak meg. Jóllehet az építmény azonosítása pontos régészeti adatok híján ma már bizonytalan, azon érdemes elgondolkodni, hogy vajon milyen célból vezethettek fel utat a hegy tetejére. Ha ezt sikerül megválaszolnunk, közelebb kerülhetünk az utak keltezéséhez is.
Ennek egyrészt gazdasági okai lehettek (fakitermelés vagy vadgazdálkodás), másrészt stratégiai jelentőséget tulajdoníthatunk a helynek, vagyis a már korábban említett panorámával magyarázhatjuk a hegycsúcs használatát.
Ebben az esetben nem szabad elfeledkeznünk róla, hogy bár szép időben akár a Magas-Tátráig el lehet látni innét, a Duna vonalát azonban csak kis részletekben fedezhetjük fel a hegy távolabbi előterében. A Duna és északi partjának megfigyelésére nyilván találhatunk megfelelőbb helyet, de olyat, ahonnét ugyanilyen részletességgel tekinthetünk a déli és keleti irányokba – a Pilisvörösvári-árok és Budapest felé -, már szinte lehetetlen. Ez alapján nem kizárt, hogy ha itt tényleg őrtorony állt a római korban, akkor annak a Dunakanyar levágásával, a gyors üzenettovábbításban lehetett szerepe, füst vagy fényjelek segítségével.
A bejárások során szembetűnő különbségeket lehetett megfigyelni a mai állapot és az egykori felvételek között. A régi képeket nézve sokszor azon is elgondolkodtam, hogy egyáltalán ugyanazon az úton járok-e? S bár a nyomvonal azonosítható, jelentős változások történtek. Megváltozott az erdő képe, és a kitermelés módja is. Néhol az út helyén árokban járunk, míg máshol modern építkezés takarja – vagy pusztította el – a maradványokat. Szerencsére olyan szakaszokkal is találkozhatunk, ahol az erózió törmelékkel és talajjal fedte be a nyomokat, s ahol ásatással lehetne megbizonyosodni az út szerkezetéről és a megújításokról.
A hegység egykori útjait fokozott veszély fenyegeti! Az erdőgazdaság nagy tömegű gépei az utakat szétnyomják és előkészítik a pusztuláshoz (egyes szakaszokon hasonló rombolást jelentethettek az 1945-ös, Budapest felmentésre indított páncélos hadműveletek is).
Ahol a felszínen láthatók a maradványok, nem csak az időjárás viszontagságaival kell megküzdeniük, a fővároshoz közeli erdőben megjelenő terepmotorosok és quadosok rombolásainak is ki vannak téve. A települések környéken zajló építkezések során pedig, mivel nincs információ az út pontos helyéről, esetenként puszta létéről sem, régészeti kutatás nélkül bontják el a maradványokat.
A jövőben érdemes lenne figyelembe venni a terület adta lehetőségeket. A hegység, azon belül is Dunakanyar és a Dobogókő vonzza a turistákat, a pihenni és kikapcsolódni vágyók tömegeit. A hegység egykori útjainak kutatása, felmérése, építési és használati idejük meghatározása a későbbi hasznosításhoz teremthetné meg az alapot.
Az eredmények alapján akár tanösvény jellegű bemutatására is módot találhatunk, de ha elszalasztjuk a kínálkozó lehetőséget, az útszakaszok információ hiányában feledésbe merülnek, melynek egyenes következménye pusztulásuk. Ritkaságuk, különleges kivitelezésük és időtállóságuk megérdemelné a szakma és a nagyközönség figyelmét is.
Utóirat: A Pilis-Visegrádi-hegységben megbúvó utak egyes szakaszainak felmérését a közeljövőben a római határvédelmi rendszer világörökségi nevezését előkészítő program (Danube-Limes) keretén belül el fogjuk végezni. Célunk nem a „kortalan” út „romanizálása”, hanem minél több szakszerű információ begyűjtése.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hullafotós 2010.04.13. 11:38:04
Hasonló, nagyon szépen és hosszan megmaradt szekérkeréknyomokat a Szádvár vároldalában látni.
WonderCsabo 2010.04.13. 21:55:35
obolus 2010.04.14. 09:51:37
Kiváncsi leszek a végeredményre. :)
Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2010.04.14. 14:30:53
buvarkund 2010.04.14. 17:44:32
csillagház 2010.04.14. 19:42:36
Egyébként ebben a ciszterci kolostorban, annak templomában találták meg az irodalomból is jól ismert Meráni Gertúdisz királyné síremlékét. (Zolnay L. (1983): Az elátkozott Buda. Buda aranykora).
AlDevil 2010.04.14. 20:44:17
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2010.04.14. 21:15:41
respecta /01 2010.04.15. 18:28:42
láng orsolya 2010.04.16. 07:01:58
thews (törölt) 2010.04.16. 13:40:29
proletar 2010.04.18. 20:34:56
PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2010.04.20. 13:40:20
mangorlo 2010.04.24. 03:45:04
holdvilágároknál is láttunk azt hiszem de ez nem biztos)
buvarkund 2010.04.24. 12:02:50
Köszönöm a választ, a leágazások alapján gondolom jól különböztethetőek lesznek a bizonyosan római kori utak.
Molay · http://sotetkozepkor.blog.hu 2010.05.27. 01:08:43
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2010.05.27. 08:16:18
tintinnabulum 2010.07.21. 16:59:46
Tajfel 2010.07.22. 18:03:45
A Derenk melletii, valóban hasonló útbevágások minden bizonnyal a középkori szádvári uradalom szekerezéseinek nyomai. A Bódva-völgyből Szögligeten át észak felé húzódott egykori ut használatát végképp trianon szűntette meg, ma csak éles szemmel lehet észrevenni :-)
A poszthoz mindenképp gratulálnunk kell. Köszönöm! Végre egy ember, aki a Pilissel foglalkozik és nem őrült! Fel nem foghatom, miért hajlamos a sok idióta minden ősmagyaros-attilás-szívcsakrás-pálospilis-ősbudás-pappgáboros-badinyjósferences baromságot inkább benyalni, mint a valós tényeket. Ez a poszt is bizonyítja, hogy utóbbiak legalább annyira érdekesek! Grt!
Etzilbvrg 2010.08.03. 19:31:47
[URL=http://img243.imageshack.us/i/kp046.jpg/][IMG=http://img243.imageshack.us/img243/4079/kp046.th.jpg][/IMG][/URL]
Etzilbvrg 2010.08.03. 19:32:38
img243.imageshack.us/img243/4079/kp046.jpg
Etzilbvrg 2010.08.03. 19:34:03
img243.imageshack.us/img243/4079/kp046.jpg
R_M 2010.08.13. 14:03:40
Elég jó párhuzam a szomszédból, ehhez a műfajhoz:
TH. KÜHTREIBER, Ein spätmittelalterlicher Steigbügel von der "Römerstraße"/Weinfurt, Gem. Schwarzau/Gebirge, Niederösterreich. Ein Beitrag zur interdisziplinären Altwegeforschung
Ha írsz neki, biztosan elküldi a cikket PDF-ben, nekem csak papíron van meg.
További zseniális feldolgozásuk van a légi szkennerrel készült terepmodell felhasználásáról a Lajta-hegység egy részletéről.
R_M 2010.08.13. 14:05:10
BEITRÄGE ZUR HISTORISCHEN ARCHÄOLOGIE. Festschrift für Sabine FELGENHAUER-SCHMIEDT zum 60. Geburtstag. Beiträge zur Mittelalterarchäologie in Österreich Beiheft 6/2003
Virág doktor 2010.08.13. 19:06:04
láng orsolya 2010.08.15. 14:20:29
Szabó Máté · http://legiregesz.blog.hu/ 2010.08.16. 13:38:59
Ill. újdonság, hogy egyre több terepi információ körvonalazódik az utak korára vonatkozóan. Többet azért nem írok, mert még kevés bármi konkrétumhoz!
JÓB 2011.08.20. 18:18:47
Több mint 50 éve járom a Pilist (csak egyedül, mert akkor veszünk észre ezer apró jelt).
Egyik olvasó említette, mint kis hibát, miszerint a Pilisszentkereszti kolostor nem pálos, hanem ciszter.
Igaza van!
Igaza van a szerzőnek is, ugyanis II. Endre királyunk kiterjesztette a Hegységre a királyi és szakrális központ feladatát.
A ciszterektől átadta a Pálosoknak az épületegyüttest.
Más: Egyik szent ősi áldozóhely volt a Vízverés-nyereg, ahol egy több mint 1000 éves út halad keresztül.
Ha valaki ki tudja "fogni", hogy éppen esőután jár arra, megdöbbentő a sok lefutó patak hangja.
Mindenkinek javasolom:
Czékus Jób
Lea-Katharina Steller · http://lksteller.blogspot.com/ 2011.09.25. 10:12:25
P.S.: A pilisi német kisebbségi önkormányzatokban gyakran hallottam idoseket arról mesélni, hogyan használták fel a "régi római út" köveit házépítéshez, renováláshoz - vagy a háborúban bunkerépítéshez.
csillagház 2013.09.27. 00:26:07
Tücsök1 2013.12.18. 13:48:21
JÓB 2014.01.07. 07:53:31
Fantázia lenne,
Minap a Dunabogdány feletti HEGYESD tetején járva néhány rendezett követ, árokmaradványokat találtam.
A "hegyesd" szóra csupán a zala-megyei hegyesdi várról találtam írást.
Az is több, mint figyelemre méltó, hogy az említett helyről alig 1 órai sétával felérek a "Kenéz akla" tetőre.
A hegy a régebbi térképeken - figyeljünk: "Kenéz l a k a " tehát nem akla.
A kenézek mindig az országbírák voltak, ez a cím illette meg Kinizsi Pált, is. (kenéz = kinizsi)
Innen légvonalban már igen közel esik a Toldi-ból is ismert Laczffy nádor "laka" is, a visegrádi vár szomszédságában.
Czékus Jób
Sajti Botond 2014.01.15. 09:43:17
gnagy55 2014.06.09. 23:44:07
A képek az alábbi linken vannak:
snk.to/f-ctp56803
Az út nyoma jól követhető, a mai turista úttal egyezik, majd kb. a Hármas forrás magasságában a turista út jobbra levág.
A régi út, jobban igazodva a szintvonalhoz balra fut tovább egyenesen, majd elvész az erdei aljnövényzetben, benőve, feltöltődve törmelékkel. Valószínűleg az erdészeti aszfalt úton lévő sorompó előtti házak környékén bukkant valaha ki, de azt már beépítették.
Néhány helyen látszik, hogy az utat nem egyszerűen "kijárták", hanem a belógó sziklákat is megvésték. Tehát a legelső térkép szerinti "V" alak között egy harmadik út is létezett, de leszámítva a lefényképezett köveket, ma már jórészt csak a nyomvonal követhető.
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:44:02
Mindenki figyelmébe! A magyar nemzet pénzén nyert diploma és az utána következő eskü arra kötelez, hogy a nemzetet kell szolgálni és nem fordítva. A nemzet pénzén a nemzet ellen.
Kezdeményezni kellene, hogy aki Magyarországon kap magyar diplomát akkor a nemzet értékeinek megóvása, szolgálata a feladata.
A tudásával nem kommunista vagy Habsburg módszer szerint fog dolgozni. Legnagyobb szégyen még ma is, hogy van Habsburg Intézet.
Mint a hiénák várják az oroszlán halálát. De írhattam volna dögkeselyűt is.
Eddig és nem tovább!
De térjünk vissza a lényegre:
youtu.be/IFcHuSyYZDs
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:47:57
Papp Gábor is más, meg a többi is más.
Ez nem mosoda!
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:48:57
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:53:18
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:57:34
A Békeffy Remig miket írt össze?
Támogatás Könyv 2014.12.29. 13:59:45
Támogatás Könyv 2014.12.29. 14:01:30
Vagy oktatjuk egymást csak úgy!
Támogatás Könyv 2014.12.29. 14:08:46
Így nem valószínű, hogy megkeresi a kolléga. Aztán meg... terjed a butaság is.
sziapo1 2016.01.15. 13:10:03
Kissé meglep hogy római kortól korábbra itt kevesen akarnak gondolni is!
Azt tanultam, hogy Pannónia (római) területe csak a Duna vonaláig terjedt, ATTÓL KELETRE PUSZTASÁG VOLT? Vagy ott is létezett egy a rómaival vetélkedő birodalom? Én ezt az utóbbit gondolom valóságnak.
Meggondolandó, hogy a mai arab félszigeten is hódított Róma, de itt a bőtermő alföldön nem? Fura gondolkodás... Kihalt síkság?
halor 2017.09.22. 16:29:34
halor 2017.09.22. 16:31:40
Kelly és a szexi dög 2017.09.22. 17:11:01
BiG74 Bodri 2017.09.22. 17:15:11
Az megvan, hogy egy egyéves kommentre reagáltál?
halor 2017.09.22. 17:18:10
halor 2017.09.22. 17:19:08