Sírásók naplója

Régészblog. Sírok, csontok, régészet és minden amit a föld nyelt el...

Postaláda

Véleményeket, új posztokat az alábbi címre várjuk: regeszblog@vipmail.hu

Szerzői jogok

A blog posztjaival kapcsolatos minden jogot fenntartunk!

 

A jogi nyilatkozatunk itt olvasható.

Új hozzászólások

Címkék

afrika (8) állatcsont (8) antropológia (16) aquincum (17) archeozoológia (4) átok (3) avar (4) bács kiskun (1) békéscsaba (1) biblia (2) bronzkor (17) budai vár (5) budapest (18) búvár (4) cikkajánló (9) dráva (2) duna (7) égeikum (2) egyiptom (17) előadás (5) elte (10) építészet (6) erdély (2) erőd (4) fémkereső (27) filmajánló (5) franciaország (1) geofizika (6) geológia (2) germán (2) görögország (1) gót (1) győr (11) hadsereg (14) hajó (3) harris mátrix (1) hírek (39) honfoglalás kor (15) hulla (19) humor (4) hun (6) india (2) irak (1) isten (5) itália (2) kecskemét (1) kelta (4) kerámia (13) kiállítás (14) kína (1) kincs (23) kisérleti régészet (6) kiskunfélegyháza (3) kocsi (2) kolostor (1) könyvajánló (6) koponyalékelés (3) körös (1) kőszeg (1) közel kelet (1) középkor (48) közlemény (1) kultusz (15) kunok (6) légirégészet (5) linkajánló (23) london (3) mágia (5) mezopotámia (1) miskolc (2) mitológia (1) mongólia (1) múmia (3) művészet (3) nagy britannia (1) nekrológ (1) németország (1) neolitikum (2) népvándorláskor (19) núbia (9) numizmatika (4) nyíregyháza (2) olvasói levél (2) örökségvédelem (92) őskor (31) osztrakon (1) paks (1) pécs (5) pilis (1) pogány (5) pozsony (1) programajánló (14) rabszolga (1) régész (131) régészet (184) rézkor (2) róma (9) római (66) románia (1) sárospatak (1) seuso kincs (3) sír (30) sivatag (5) szarmata (6) százhalombatta (2) szeged (3) székesfehérvár (1) szent (1) szentély (4) szkíta (6) szlovákia (1) szobor (2) szolgálati (3) szolnok (1) szombathely (6) szudán (7) tatárjárás (2) templom (9) természettudomány (17) török kor (5) történelem (36) tudomány (22) út (3) vallás (6) vaskor (11) vendégposzt (3) viselet (2) vízalatti régészet (6) zarándoklat (1) zene (1) Címkefelhő

Google Analytics

2008.08.14. 08:28 Tóth János Attila

Friss hírek a Dunakanyarból - Kutatás Mária királyné kincses hajói után

Elsüllyedt kincseshajó a Dunakanyarban, Régészeti szenzáció a Dunában, Dunában rekedhetnek Mária királyné kincses hajói - ilyen és hasonló című hírek járták be a médiát az elmúlt napokban, azzal most folyó búvárrégészeti kutatással kapcsolatban, amely eben a Mohácsi csata után elsüllyesztett kincseket szállító hajók maradványait keressük.   

Mi igaz a szenzációs hírekből? Vizsgáljuk meg a tényeket!

1.    Mária királyné menekülése, a hajók, az esztergomi rajtaütés történelmi tény. Mint ahogy az is, hogy néhány hajó elsüllyedt. A kortárs, jól értesült Johannes Cuspinianus leírja.
2.    A Duna ezen a szakaszon – a földrajzi környezet miatt – viszonylag stabil mederben folyik. A koraújkori térképeken megtaláljuk a ma is ismert szigeteket. Tehát jó esély van rá, hogy ha valami a folyóba került, az most is a mederben van, és nem pl. 5 km-re tőle.
3.    Két éve egy bejelentés érkezett egy korábban észlelt fa hajóról, amelyet egy a hajópalánk tömítésénél használt iszkába szöggel bizonyítottak. Visegrádi kollégáktól is érkezett már jelzés hajóroncsra vonatkozóan. Ezek azt támasztják alá, hogy vannak még roncsok a területen.

Természetesen hajót keresni a Dunában nem egyszerű feladat. A sodrás erős, vagy éppen nagyon erős, a látótávolság közel a nullához.

Ezért is választottuk azt a megoldást, hogy először egy szonárral - a mederfenékből kiálló tárgyakat letapogató műszerrel – pásztázzuk végig a folyó egy szakaszát. Az a tervünk, hogy az itt megfigyelt „anomáliák” közül a legígéretesebbeket fogjuk megmerülni. A módszer előnye, hogy oda tudjuk koncentrálni erőnket, ahol valóban lehet is valami. Nos ezt a munkát végeztük immár negyedik alkalommal.

Szonárkép az egyik hajóról


És valóban találtunk hajót, sőt hajókat! Egy részükről biztosan állíthatjuk, hogy az, mivel volt információ arról, hogy valahol a most bemért pont környékén van valami. A lényeg az, hogy most láthatjuk, mi áll ki a mederből, és van koordinátánk!

Természetesen a szonárkép nem keltezi a leletet. Mindenesetre az biztos, hogy „jó helyen” vannak a lelőhelyek Mivel már most, félidőben van 4-5 potenciális lelőhelyünk, minden eddigi próbálkozásnál jobb esélyünk van arra, hogy köztük legyen a királyné legalább egyik hajója. És hogy mi van a hajón? A merülések után kiderül. Mi bizakodóak vagyunk!

A leleteket természetesen nem tartjuk meg magunknak, hanem közkinccsé fognak válni. Nem azért keressük a hajókat, mert kincsvadászok vagyunk, hanem azét, mert a magyar történelem egy kiemelkedő emlékét szeretnénk megtalálni, és mert érdekel bennünket az elsüllyedt múlt.
 

124 komment

Címkék: hírek régészet búvár duna középkor kincs hajó régész örökségvédelem vízalatti régészet


A bejegyzés trackback címe:

https://sirasok.blog.hu/api/trackback/id/tr40615024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etzilbvrg 2008.08.26. 13:50:03

"...s megkezdték a Barcsnál talált elsüllyedt hajó feltárását.

Utóbbi egy húsz méter hosszú hajóroncs, amely éppen az államhatáron fekszik. A hajó tatja még a magyar oldalon, az orra már horvát területen van."

Na mostan én azt tudnám javasolni, hogy a hajó azon végét, amely magyar felségvízen van, azt csuklós-/tengelykapcsolatot megképezve le kell rögzíteni a mederhez, és megvárni, amíg a következő áradás sodrásirányba nem forgatja, s akkor már az egész hajó a "Mi" oldalunkon lesz :)

Vagy valami ilyesmi...

(az előbb rossz post-hoz írtam, bocsánat)

buvarkund 2008.08.31. 13:58:25

A drávai határviszonyok nem egyszerűek, ennek történelmi okai vannak. A Drávát az 1880-as években szabályozták, levágták a kanyarulatait. A trianoni békeszerződés összeütésekor viszont hanyagságból nem állt rendelkezésre szabályozás utáni térkép, így a második katonai felmérést vették alapul, ami viszont a szabályozás előtt készült. Így van olyan határ, ami megfelel az általános folyami határnak, ha a térképi és a jelenlegi folyómeder egybeesik, azaz a sodorvonal legmélyebb pontjai által meghatározott elméleti vonal. Amennyiben ez nem esik egybe, a szabályozás miatt, akkor jobb és bal parton egyaránt váltakoznak a horvát és magyar területek:) A határvonal kitűzése viszont követi az egykori meandereket, így pontosan azonosítható, hol folyt a dráva:) Az ominózus helyen a határ a sodorvonal legmélyebb pontjai, így két lehetőség nyílik:

1. Bátor úszóharcosaink az éj leple alatt hangtompítóval felszerelt kotróhajóval végeznek egy kotrást suttyomban a hajótest horvátország felé eső oldalán és a határvonalat jelző bólyákat is arréb tolják.

2. Magyar-Horvát Kulturális Együttműködési megállapodás alapján közös kutatás történik:)

(azért nem léptem be mert valamiért nem engedi a rendszer )

jakab01 2008.09.01. 09:28:15

Hali!

Mi hír a kutatásról?
Végre a vízállás is alacsonyabb. Volt már merülés?

TóthJA 2008.09.01. 09:36:09

Merülések később lesznek. nincs rá anyagi fedezetünk. Most a támogatókra várunk.
Még vissza kell menni szonarazni, mert nem fejeztük be. Sajnos más munkák miatt erre a hobbira kevesebb idő jut a kelleténél...

jakab01 2008.09.02. 15:14:09

Nem kellene alacsony vízállás mellett a parti részt és a sekélyest fémkeresőkkel átnézni? Tőlem baromi messze van, de biztos akadnak közeli buzgók is. (Így talán elébe tudnátok menni a dolgoknak felügyelet mellett.)

Csak egy kósza ötlet, nem állt számdékomban "felkavarni a vizet".

jakab01 2008.09.02. 15:20:36

Jut eszembe, a sonár használatához beszerzett engedély gondolom magában foglalja "egyéb" lelőhely felderítésére alkalmas műszer használatát is (természetesen régész felügyelete mellett).

Cirpi 2008.09.02. 16:34:56

A legutóbbi árvíz levonulása után már megtörténhetett.

Köszönöm a választ, érdeklődve várjuk majd a fejleményeket.

jakab01 2008.09.05. 14:20:32

Ha nem tévedek, idén épp most a legalacsonyabb a dunai vízállás. Érdemes lenne kihasználni!

TóthJA 2008.09.05. 23:06:56

Hogy mikor volt a lealacsonyabb, azt csak év végn lehet eldönteni.Tény, hogy elég kedvező a víz. Ugyanakkor még messze vagyunk azoktól az extrém vízszintektől, amikor minden szárazon van. Tény, hogy ilyenkor könnyebb a merülés.
Ugyanakkor említettem, hogy itt azért nem csak a kedvező környezeti feltételek kellenek. Ásatásra nincs engedélyünk, sem pénzünk. Mivel nem vagyunk kincsrablók, ezért meg kell várnunk, hogy ezek a dolok is kedvezőbben álljanak, ne csaka vízszint :)

jakab01 2008.09.08. 15:41:23

Üdv!

Gondolom nem a januári rekord alacsony vízállásra vártok a merüléssel. Pár éve valóban volt egy igen alacsony Dunai vízállás, amikor egyes mellékágakban szinte csak pangott a víz. Nálunk is 30-40 cm-es víz volt, a megszokott 150-200 cm helyett. Volt is vagy 30-40 méterenként félig iszapba ágyazott csónak, meg miegymás. Talán 4-5 éve lehetett? Sajnos már nemtudom. De sajna nincs minden évben ilyesmi "áldás". Viszont arra konkrétan emlékszem, hogy valamelyik hidegebb, jeges hónapban volt.
Ha jól sejtem az ásatások nem fognak megindulni kézzel fogható bizonyítékok nélkül.
Úgy, hogy hajrá!

Laci 2008.09.10. 14:37:18

Sziasztok!

Archaeologiai közlöny 1859
„Majdán, Torontál vármegyében, egy a legközelebbi tengertől is 100 mérföldnél távolabb eső kertészfaluban, 1839-ben egy ottani dohánytermesztő kutat ásván, 6 láb mélységben egy iszonyatos hajóorr-ra bukkant, melynek fája egészen szénné változott, egyláb hosszú kapocsszegei, pedig már annyira elényültek voltak, hogy apró darabokra egészen szétomlottak.”

Már ha tényleg hajó ,meg kutatás, sajna ettől nem lesz vízes a feneked...

Laci 2008.09.12. 15:06:57

"Hogy mily merész volt a támadás és erőszakoskodás, eléggé kitetsző abból, hogy a királynénk néhány, bútorral megrakott hajóját nemcsak hogy kifosztották, de el is süllyesztették!" Ezek szerint partközelben lehetnek a hajók...dwcwmg

jakab01 2008.09.15. 10:32:56

Azért bé is lehetett volna linkelni:
„A MOHÁCSI RÉMHÍR MEGÉRKEZÉSE.
MÁRIA MENEKÜLÉSE. ÚTKÖZI SZENVEDÉSEI.”
209.85.135.104/custom?q=cache:5cHQ44RUGnEJ:mek.oszk.hu

Tóth J. Attila 2008.09.15. 14:05:09

Köszi a linket!
Bőséges irodalom van, érdemes az eredeti forrásokat is megnézni! jó nyomozást!

buvarkund 2008.09.15. 18:32:31

Brodarics szerint más is történt ott - még ha tagadva jegyzi is meg - mint bútorsüllyesztés, bár nem tudom mit jelentett konkrétan korabeli szinten a leánykísérettel való szemtelenül bánás:)

"A királyné, mikor a pusztulásnak hírét vette, a veszprémi püspökkel és Thurzó Elekkel meg a pápai követtel – a király halála felől még nem volt biztos hír – rettegésében Pozsonyba menekült. Holmiját nagyrészt a Dunán szállították utána, s benne meg mindabban, ami ott a budai polgároké volt, Orbánc András, az esztergomi várkapitány nem csekély kárt tett. Azonban ennek a dolognak az elhíresztelésében messze eltért az igazságtól az, aki a mi könnyűlovasainknak, igazi nevükön huszároknak azt a bűnt rótta föl, hogy a királyné leánykíséretével szemtelenül bántak, és gúnyból az ő saruikban táncoltak."

jakab01 2008.09.16. 10:01:20

Ez is egy verzió (Magyar Narancs):
Mária királyné például Bécs felé igyekezett elhúzni, csak előbb megrakott Budán - érthető okokból - 60 darab hajót értéktárgyakkal és kompromittáló hangfelvételekkel. A legenda szerint e hajók között volt a Hapci is; no, távolról sem a flotta zászlóshajója, inkább csak amolyan fedett kincsek szállítására felette alkalmas, feltűnésmentes lélekvesztő. Visegrádnál még minden megvolt, de a történészek egy csoportja szerint minden bizonnyal fideszes esztergomi várkapitány rajtaütött a királyné hajóin, s nem keveset el is süllyesztett belőlük. Ami ugyan mérsékelten tűnik épeszű cselekedetnek az idők távolából, mikor ki is foszthatta volna őket, ám ez a mai világ már annyira más, a pénz az isten, az élvezet már smafu.

Laci 2008.09.16. 10:54:02

Verancsics Antal korhű leírása:
„Lajos királyné Mária hogy hallá meg az ura elveszísit, Budát pusztán hagyá, egy íjjel Budából kimene, Posonba szálla”
„Az királyné asszon hajóit Isztergomnál mind felverik, kik az királyné asszon morháját viszik vala.”

Tóth J. Attila 2008.09.16. 12:53:48

Javaslom Johannes Cuspinianust is megnézni! Az oratorio propreptica fent van a neten pdf-ben a Magyar Elektronikus Könyvtárban. Egyrészt kortárs, másrészt bejáratos volt az udvar köreibe.

jakab01 2008.09.16. 14:27:15

Üdv Tóth J. Attila!

Kis próbálkozás után feladtam. Azt írja ki, hogy a kiszolgáló az oldalt nem tudja megjeleníteni. Vagy elbénulok valamit, vagy hiba csúszott a szerző nevébe. Ha belinkelnéd, megköszönném.

Tóth J. Attila 2008.09.16. 14:54:47

bocs, egy betűt elgépeltem, de közben fel is került a megoldás :)

jakab01 2008.09.16. 15:30:14

Köszi a gyors reagálást! Most már csak a latin tudásom hiányosságai által okozott problémákkal kell megküzdenem. Lehet én vagyok a hebe-hurgya, de nem találom a magyar fordítást.

Tóth J. Attila 2008.09.16. 16:17:17

Sajnos én sem találtam. Ha valakinek van, esetleg egy középkori latinban járatos önkéntes filológus lefordítaná, azt sokan megköszönnénk :)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2008.09.16. 16:40:19

Ha már felkészült latinosokat kersetek, talán érdemes bekopogni kollégáinkhoz a szomszédba, a blogajánlóban megtaláljátok őket! :)

Tóth J. Attila 2008.09.22. 14:26:03

Vasárnap ismét szonaraztunk. Kivételesen nem találtunk ahjómaradványokat, de azért mást igen. Talán egy cölöpszerkezetű építményt. Sajnos többet nem írhatok róla. Az utóbbi időben szobi barátaink szerint megélénkültek a "gyanús" mozgások a Dunán. Szerencsére rossz helyen keresgélnek :)
A merülések költsége változatlanul hiányzik. A megkeresett támogatók egy része udvariasan visszautasított minket, mások nem is válaszoltak.
Az ősszel, ha az idő megengedi folytatjuk A jövő bizonytalan.

Obolus 2008.09.22. 17:31:54

A szponzori téma, biztos nem könnyű dolog. A cégek szinte csak arra áldoznak ami jelentős PR értékkel bír. A Magyar Állam se támogatja a kutatásokat? Ha nem, hát az tényleg szégyen!
A Raiffeisen is csak várfal bontását szponzorálja :P hiába van itt a reklám alul..

jakab01 2008.09.29. 21:02:51

Üdv!

Remélem azért halot a topik, mert sikerrel jártatok és épp lázasan mentitek a leleteket.
:-)

jakab01 2008.09.29. 21:04:47

elnézést a hibáért: "halott"

TóthJA 2008.10.05. 15:55:40

Ma fa mintát vettünk az egyik roncsból a kormgehatározáshoz. Egy iszkábát is begyűjtöttünk az egyik álló oldalpalánk deszkából. A hajó alja egyben meglehet. A keltezés csak az évgyűrűk alapján lehetséges. A szögek alapján a későközépkor-újkor közötti időszak bármely része szóba jöhet. A Búvárrégész Szakosztály tagjai ingyen segítette.

jakab01 2008.10.06. 08:40:47

Ha nem tévedek, az újkor kezdete 1492 (Amerika felfedezése).
Ez kezd egyre izgalmasabb lenni.

Tóth J. Attila 2008.10.06. 10:54:30

Nem Magyarországon 1541-től számít koraújkornak, a régészet 1711-ig tart. Elvileg a hajó nyugodtan lehet 18., vagy akár (kora) 19. század is....Attól még fontos, mert nincs semmilyen hajónk kiállítva.
Remélem hamarosan eljön az igazság pillanata :)

jakab01 2008.10.06. 12:43:32

Mi a manó? Tehát Buda eleste az "új kor" beköszönte nálunk?
(Elnézést a tudatlanságomért).

jakab01 2008.10.06. 12:48:32

Neked 2 nick-ed is van?
(Bocs a tegezésért, ha zavar akkor jelezd!)
"Tóth J. Attila"
"TóthJA"

Tóth J. Attila 2008.10.06. 12:57:42

2 gépről írok, másként vagyok bejelentkezve.
A korszakhatárok mesterségesek. Valahol meg kellett húzni. A magyar történelmet vették itt figyelembe, és kevésbé a nagyvilágot. Régészeti szempontból mindegy, persze nem árt, ha mindenki ugyanazt érti egy-egy fogalom kapcsán.

Etzilbvrg 2008.10.06. 13:31:07

Ha jól emlékszem, csak már nincsenek meg az akkori tankönyveim, de valamiért ez ködlik, akkor általános ill. középiskolában a középkor-újkor dátumválasztójaként 1640-et, az angol polgári forradalom kezdetének dátumát tanították. Ha valaki emlékszik, vagy van a 70-es, 80-as évekből történelem könyve, akkor segíthetne pontosítani.

A magyar történetírásban hallottam már a mohácsi vész időpontjától, 1526-tól is számítani az újkort.

jakab01 2008.10.06. 13:37:01

Ugye underwater detektorral fel vagytok szerelkezve?

Tóth J. Attila 2008.10.06. 13:39:58

nincs ilyenünk (se) .... de tudunk kölcsönkérni

Tóth J. Attila 2008.10.06. 13:41:59

mi még "Marxista" könyvből tanultunk :) 1640, 1917 ....

Régészet szempontjából mindegy. A vaskor sem úgy kezdődött, hogy a főnök kijelentette: fiúk mától lezárom a bronzkort....

jakab01 2008.10.06. 13:47:40

Pontosabban 1642-ben az angol polgári forradalomban kerekedtek első ízben felül a feudalizmuson. (De ez valóban nem a magyar történelem.)

jakab01 2008.10.06. 13:52:50

"nincs ilyenünk (se) .... de tudunk kölcsönkérni"

Hű, azt hittem már túl vagytok rajta. A mintavételhez gondolom feltétlen merülnötök kellett.

Van alapítványotok? Sokszor a hétköznapi, egyszerű emberek apró, de sok támogatásából több pénz összejön, mint a nagycégektől.

buvarkund 2008.10.08. 16:10:32

Volt merülés, vízalatti fűrészelés:) Az alapítvány jó ötlet lehet a későbbiekben, ha már legalább azt ki lehet jelenteni, hogy vannak olyan konkrét, megtalált roncsok, amelyek a korszakból származnak és lehetnek Mária királyné hajói. Az alapítványi célokat már annyiszor lejáratták, hogy talán ez az etikai minimum.

jakab01 2008.10.08. 20:28:46

Sajnos igazad van.

Tóth J. Attila 2008.10.13. 09:48:04

Megvan az eredmény: a vizsgált hajó 1738 után készült. Nem Mária királyné tehát, de attól még régi.
Van még jópár célpont, ez volt a legkönnyebben elérhető. Remélem a közeljövőben lesz módunk felmérést készíteni róla.

Tóth J. Attila 2008.10.13. 09:48:44

A pontosság kedvéért: a cikkben szereplő képen látszó hajóról van most szó.

jakab01 2008.10.13. 14:04:10

Üdv!

"1738 után készült"
Lehetne bővebben az évszámról? Hogy sikerült ilyen pontosan beazonosítani? Az évgyűrűkből?
Mi lesz ennek a hajónak a további sorsa?

Tóth J. Attila 2008.10.13. 17:31:51

Dendrokronológia: évgyűrű alapján. nyilván csak az utolsó évgyűrűt ismerjük. Ehhez hozzá kell számolni a lefaragott kérget, így jön ki a legkorábbi lehetséges évszám. későbbi lehet, de mondjuk nem 80-100 évvel (legalábbis nem valószínű).
A jövőről semmit sem tudok felelősséggel mondani.

dengisz 2008.10.15. 15:39:42

Kedves Attila!
Figyeljetek oda, mert Nagymarosnál egy ezerötszázvalahányas Ferdinánd ezüstpénzt dobott ki a víz. Lehet, hogy bolygatják a helyet!

jakab01 2008.10.15. 19:34:15

Nem értem az öszefüggést. Gondolom a ferdinand ezüstöket csak a trónralépését követően kezdték el verni.
Bár olvastam már elméleteket arról, hogy Lajos nem a Cselepatakba fulladt, hanem egy puccs áldozata let menekülés közben, de nem hinném, hogy ennyire a dolgok elébe mentek volna.

Estleg arra céloztál, hogy egy fiatalabb hajóroncsot megbolygattak?

Tóth János Attila 2008.10.15. 21:35:05

Mint a fenti példa mutatja a térségben mindenféle korú roncsok vannak. Ezek mindegyike fontos.

dengisz! Tudsz közelebbi helyet? Meg ne írd a fórumba :) Küld el légyszi a jobb felső sarokba lévő címre, onnan továbbítják nekem
és megvizsgálom a helyet.
Köszi!

Etzilbvrg 2008.10.16. 01:10:11

Anakronizmus?! Oda se neki!

De ez a régi/új motívum: Duna, ürgebőrbe varrt békaemberek... az már gyanús!

:)

jakab01 2008.10.16. 11:02:54

Anakronizmus=kortévesztés

Légyszi magyarul!
:-)

(Szótár kellett a megfejtéshez.)

:-D

buvarkund 2008.10.16. 11:26:46

Pontosan,az a gyanús, ami nem gyanús:) Jelentem, nem az ellenséges békaemberek voltak ürgebőrbe varrva, hanem a kémjelentés, amit Dániel elvtárs bedobott nekik a Dunába:) Viszont ahogy hűl a víz, lassan célszerűbb a dunyha alól rádiózást választani:)

Etzilbvrg 2008.10.16. 19:04:45

Kiváltképpen annak érdemes a dunyha alól rádióznia, aki meg van fázva :)
(vagy volt, mert ráfázhat), már ahogy az empiriokriticizmusom következtetni enged erre. Bár most, hogy kicsit lazítottam a patrác és a csarnak tarcsain, más megvilágításban látom a dolgokat.

dengisz 2008.10.16. 21:38:17

Természetesen nem arra gondoltam, hogy a Mária királyné hajójáról van az 1535-ös Ferdinánd ezüst, hanem arra gondoltam, hogy talán keresik a mederben a roncsot, első látásra nem tudni egyik roncsról sem, hogy mikori. De megbolygathattak egy másikat a keresés közben, esetleg. Az a pénz csodálatosan ép állapotban volt! Amikor Dömös környékén átalakították a medret, egy darabig 5-6000 éves őskori tárgyakat, és római pénzeket dobott ki a víz. De úgy is előkerülhet egy ilyen pénz, ha a kotróhajó bolygatja meg.

buvarkund 2008.10.16. 22:19:29

Ez teljesen így van, és az is igaz, hogy észlelhető némi - partról nézve logikátlan - "mozgolódás" a környéken a médiahírek óta. Az a szerencse, hogy a mederben egy ilyen roncsot feltűnés nélkül megbolygatni elég esélytelen. A kotrás "eredményeként" kimosódás valószínűbb szerintem.

jakab01 2008.10.17. 09:06:23

Arra gondoltok, hogy nem csak amatőrök bolygathatják a környéket, hanem igazi bűnözők is? Akár odáig is elmehetnek, hogy egy egy éjszakára elkötnek egy kotróhajót?
(Elég abszurd, de végülis
a mai világban valóban minden megtörténhet.)

dengisz 2008.10.17. 22:53:55

A kotróhajósok gyűjteményén azt hiszem mindannyian elámulnánk. Ha ugyan nem külföldön kötött ki a sok régiség.

Tóth J. Attila 2008.10.20. 07:28:06

Ismét visszatértünk az "1718"-as hajóhoz! A kitűnő látási viszionyoknak köszönhetően fimlemztünk a maradványoknál. Egy rövid összeállítást a ma reggeli RTL híradó is leadott. Remélem a honlapjukra is fel fog kerülni. Emellett geodéziai felmérést is készítettünk (magyarul 3D-ben felmértük a medret és cm pontossággal a bordáékat, palánkokat). Ennyire futotta a 0 Ft-s költségvetésből.

Tóth J. Attila 2008.10.20. 07:28:38

Bocs 1738

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2008.10.20. 09:24:32

Itt a videó:

www.rtlhirek.hu/video/30611

Nagyon érdekes volt! Szépek és hangulatosak a képek is!

Tóth J. Attila 2008.10.20. 11:23:29

Egy gond van a háttérfilmmel: nem ott, és nem akkor készült. Annak ellenére, hogy filmeztünk, nem az új felvételeket tették be. Talán nem akarták kifizetni a filmes stábot.....

jakab01 2008.10.20. 13:37:41

Pedig nem ez jellemző rájuk. Általában azt vágják ki amit nem kellene és azt adják le amit ki kellene hagyniuk.

Dengisz jelentkezett nálad?

jakab01 2008.10.20. 13:44:54

Egyébként a szúnyoglárvagyűjtők is vödrözik a medret, igaz nem rostással.
Meg hát a kötél hossza is némi korlátot szab nekik.
Ráadásul nemtudom, hogy az élő Dunán is vannak-e jó (árvaszúnyog) lárvás helyek.

Tóth J. Attila 2008.10.20. 16:33:55

Sajnos nem jelentkezett. Pedig jó lenne, minden infó hasznos.

jakab01 2008.10.22. 12:07:09

Csak a középkori vízalatti roncsok/kincsek érdekelnek?

jakab01 2008.10.22. 12:12:23

„Szép felebaráti érzékenységjeket, bizonyították meg a’ XY lakosok 1784. esztendõben, felsegélvén egy bizonyos Nagy nevezetû Komáromi kereskedõnek itten történtt 92terheltt hajójának elsûllyedése miatt vallott nagy kárát.”

jakab01 2008.10.22. 12:13:02

Az XY-t én írtam be.

jakab01 2008.10.22. 12:15:26

(A 92 egy nem működő hivatkozás)

TóthJA 2008.10.22. 23:15:08

Jakab01 !
Természetesen nem csak azok. Hol talkáltad a forrást? Érdekes.
Ha gondolod, írhatsz az adminisztártoron keresztül is.
TJA

jakab01 2008.10.23. 13:23:42

Szivat a blog.hu!

Ha dobsz felém egy mailt, akkor küldöm a forrást (amit szerintem egyébként te is ismersz, ha meg nem, valóban itt az idő, hogy pótold a mulasztást.)
:-)

jgipsz35@gmail.com

TóthJA 2008.10.23. 21:35:04

Jelentem Dengisz és Jakab is bejelentkezett, és elküldte az információkat. Mindkettő hasznosnak bizonyult. Már csak ezért isvan értelme a blognak! :)

jakab01 2008.10.27. 20:41:11

Ugye nem telt eseménytelenül a hosszú hétvége?

Tóth J. Attila 2008.10.29. 14:30:09

Tegnap nyílt egy kamarakiállítás Szobon. Témája a szobi, helembai és letkési "hajóüsnépek" emlékei. Kiállítottunk néhány leletet a környező zátonyokról, hajókról. Akinek van ideje, nézze meg a Börzsöny Múzeumban Szobon. A múzeum többi kiállítása is érdekes.

jakab01 2008.12.12. 11:33:47

Látom OFF a téma.
Amíg nincs új hír, itt egy pár MVH-s dunai roncs:
www.haditechnika.hu/ARCHIVUM/200402/040217.htm

Tóth J. A. 2008.12.12. 13:04:45

A 2. VH is kulturális örökség. néha nekünk is akad ilyen a horgunkra. A legtöbb roncsot azonban még a háború után kimentették az értékes fémek miatt.

A Dunakanyari kutatás jövője bizonytalan, terveink persze vannak :)

jakab01 2008.12.12. 15:04:30

Így csinálták 60 évvel ezelőtt:
„A roncs és medermérési munkálatokat az úgynevezett taccsolási módszerrel végeztük. Szelvénykötelet feszítettünk ki a híd nyílásában pillértől pillérig, majd a szelvénykötél mellett, mérőladikból szondarudakkal mederfenék- és roncsmagasságot mértünk. Mérés közben a ladikból egy vízszintes vascsövet bocsátottunk le, hogy a szondarudakkal esetleg elkerült roncsokat is megtaláljuk és magasságukat bemérjük.”

Remélem nem adjátok fel.

dimitry 2008.12.13. 11:16:37

Üdv
Bocs hogy félbeszakítom ezt az érdekes felfedezést. De engem is érdekelne
Egy másik legendás kincsnek a története hátha megoldódódik, és lehet, nem tudom
Menyire tudnátok segíteni, de napokba találtam egy forrást.
A kincs története még a romai időkre tekint vissza a Titusz féle hadjárat, ami 70 Ben zajlott le .
Az események elégé ismertek a Josephus Flavius ból . A kifosztott templomot és annak minden kincsét
9-romai gálya szállította Ostiai kikötőkbe ebből csak 6-nak sikerült elérni a partokat 3- gályának
Egyszerűen nyoma veszet Ostiatol nem messze süllyedtek el állítólag. kérlek titeket, ha valaki
Ismeri, ezt a történetet jelezze!

jakab01 2008.12.23. 10:59:56

A franc egye ezt az új bejelentkezési rendszert! Minden alkalommal szivat. Legalább lenne egyértelmű, hogy nem a nick-et kéri, hanem a mailt.

Egyébként boldog karácsonyt!

Ti voltatok a vízalatti karácsonyfa állítók?

buvarkund 2008.12.30. 21:47:06

@jakab01:

A vízalatti karácsonyfát nem mi állítottuk, úgy gondoltuk, hogy konzervatív módon a víz felett hódolunk ezen szenvedélynek, úgyis annyi már a vízalatti karácsonyfaállítás, hogy lassan a víz feletti lesz a szokatlan :) Visszamenőleg is boldog karácsonyt, előretekintve Boldog Újévet !

jakab01 2009.01.09. 09:01:15

2008!!!!
Hol lehet megnézni?
Az archívumok közt?
:-)

Etzilbvrg 2009.01.09. 09:44:41

Csak kíváncsi voltam, hogy figyeltek-e még.

Ha szeretnél meggyőződni róla, hogy olvassák-e, amit írsz, rejts el benne apró, senkit sem bántó, de szembe ötlő hibát, és várd a hatást.

:)

Etzilbvrg 2009.01.09. 09:55:32

a mostani beírásomban is van hiba, iszom még egy KV-t :)
'szembe ötlő' = 'szembeötlő'

jakab01 2009.01.09. 15:52:25

Egyébként semmi, hír?
Persze hideg van. Ilyenkor lehet elmélkedni, hogy is lehetett anno.

Nézegettem pár térképet, régit, meg műholdast. Én szárazon (parton) is folytatnám a kutatást, biztos vannak nyomai a harcnak. Nem hiszem, hogy kizárólag a vízre korlátozódtak az események. Dunabogdány alatt van egy kis kanyar, kis árterülettel. A vontatók helyében én ezen a dunaágon vontattam volna felfelé, hogy egy kis időt nyerjek.
Az árterületet meg azért hangsúlyoztam feljebb, mert ugye Lajos állítólag a megáradt Cselepatakba fúlt bele. Ha a Duna meg volt áradva (miért ne?), talán a lélekvesztők úszhattak ott is, ahol ma száraz van. Én itt támadtam volna. A kanyar végett tovább szemelőtt lehetett tartani a menekülőket. Egy aránylag közelharcnak nevezhető kis összecsapást is el tudok képzelni, ahol esetleg a támadók a vízbe gázoltak.
Mindenesetre a vontatókat valószínűleg a parton mészárolták le, vagy űzték szét, szorították őket a sekélybe. Itt csatanyomok kellenek, hogy legyenek.

Persze mindez csak elmélkedés, elkalandozás., lehet a meder adottságai eleve kizárták, hogy egy súlyosan megrakott mélyre merült hajót ezen az ágon vontassanak.

:-)

buvarkund 2009.01.10. 17:20:43

@jakab01:

Minden gondolat jól jön, most tavaszvárás van, mert ahhoz azért elég konkrét kincs ígérete kéne, hogy az ember ilyenkor belemásszon a Dunába :)

Cirpi 2009.01.11. 20:37:27

Nem lenne érdektelen, valóban az átvizsgálás. Egy idevaló római feliratos kő kapcsán olvastam hajóácsról és valamilyen hajóépítő műhely feltételezéssel élt a cikk szerzője. A középkorban meg bizonyosan volt itt település, sőt török összeírás is ismert. A kanyar feletti szakasz viszont elég szigetes lehetett, legismertebb a Kecske-sziget, ami most már a szárazföld része egy kicsit feljebb, szemben, néhány 18. századi térképen pedig három-négy sziget is feltüntetett.
Nem tudom, milyen lehetett a Duna, mostanában, ha az alsóbb szakaszokon árad, akkor itt már levonult víz.

jakab01 2009.01.12. 09:24:14

Ahogy mondod. Közvetlen ebben a kis kanyarban is volt sziget. Egyébként ezen a kis árterületen kívül, talán 2 alkalmas helyet találtam még a Dunán felfelé haladva. Ebből csak egy, ahol belső íves kanyar van. Ha a kanyarulat felső ívéig vártak a támadással, akkor az elszabadult hajók elébe tudtak vágni a támadók, ha a kanyarulatot a szárazon átvágták.
Azért is gondolom úgy, hogy lapályosabb területen támadtak, mivel nem a hajók elsüllyesztése volt a cél, hanem a zsákmányszerzés. Nem tudom, hogy a közelben lehetett-e gázló. Erre talán a rómaiak által kiépített limes is irányadó lehet.

jakab01 2009.01.12. 10:01:17

A jelölések szerint (lent a link) a kanyarulat alsó részén lehetett egy gázló. Úgy vélem a (négyszög) tábor és a szemközti oldalon lévő őrtorony között. Ezért telepíthették a tábort ide. A közelben csak őrtornyok vannak ezen az egy táboron kívül. (Szerintem nem véletlen.)
Talán a haditerv ez lehetett: a kanyar felső részén a vontatók levágása, a gázlónál az elszabadult tutajok befogása.


www.tankonyvtar.hu/main.php?objectID=5341121

Cirpi 2009.01.14. 08:27:38

A Ripa Pannonica térképén valóban látszanak hordalék-szigetek. Nem lehetett akkor könnyen feljönni, ha ott gázló van, nem ? Mindenesetre nekem a sziget csücske tűnik érdekes helynek, mindkét Duna-ág belátható, a másik a menekülés útja lehet.
A minap láttam a tablót a Mustrán, lehet tudni, hogy a felső részén lévő térképrészlet miből való ?

Őreg Rája 2009.09.16. 10:05:03

Ha szeretnétek egy szép nagy iszkábaszeget látni,-10cm- akkor nézzetek bele a leletek.lapunk.hu képgalériájába,az új talált leletek menübe. Sok másik iszkábaszeg mellett ez is ott látható.Tudomásom szerint Szobnál csak egy 7 cm méretü szeget találtak. Ez nagyobb hajóé lehet?

buvarkund 2009.09.16. 23:02:46

@Őreg Rája:

Végig néztem a honlapot, én a szerényen az általad "és társai" között említett régészeti búvár vagyok aki csak úgy merülgetett a kurtatás keretében... emellett viszont jogász is, így kicsit sarkos ez a bejegyzés sajnos.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.09.17. 10:42:52

@buvarkund:

Üdv Búvárkund!

Lehet, hogy a honlapon néhány mondat, egy kicsit sarkosan van megfogalmazva, de szerintem a szerkesztőket jó szándék vezeti.

Ezt is olvastad?

leletek.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=294990

buvarkund 2009.09.17. 14:26:09

@Karikásostor:

Üdv Karikásostor !

Igen, a jó szándékot én sem vonom kétségbe és a szerkesztők együttműködését is példamutatónak tartom a korábban begyűjtött leletek bejelentésével és leadásával kapcsolatban. A felvetésem arra utalt, hogy a hozzászólás szerint a "terepbejárás" folytatódott a korábbi leletek leadása után, újabb leletek begyűjtésével, ha ehhez volt engedély, én kérek elnézést a zsigeri rosszhiszeműségért, ha nem akkor viszont aggályosnak tartom a begyűjtést, tekintettel az örökségvédelmi törvény terepbejárásra vonatkozó rendelkezéseire. A szerkesztőknek a közzététellel egyértelműen kinyilvánított minden jóhiszeműsége mellett is.

jakab01 2009.09.17. 15:50:51

Úgy néz ki nálam a mai a kérdések napja:

Ami magától a felszínre bukkant tárgy és nem fedi homok sem víz, hanem a nap süti egészében.
Az is földben-vízben rejlő kincsnek számít?

buvarkund 2009.09.17. 16:23:39

@jakab01:

Polgári jogi értelemben nem, és nyilvánvalóan elrejtettnek sem tekinthető:) A régészeti lelet vonatkozásában azonban mindegy, mert ha az 1711 előtti tárgy a föld felszínén kerül elő, akkor is állami tulajdonban lévő régészeti leletnek minősül a hatályos törvényszöveg szerint.

régészbúvár · http://buvarregesz.blog.hu 2009.09.21. 21:24:53

@Őreg Rája: Az iszkábaszegek korát nem centiben mérjük :)
Több, régészetileg dokumentált, keltezhető összefüggésből előkerült példányra lenne szükség a pontos tipológia kodolgozásához.
jelenleg az tűnik a leginkább megalapozott felvetésnek, hogy a legszélesebb darabok 18. századiak. A török-koriak pedig kisebbek. A vasszegek esetében is így látszik.
abból a szempontból logikusnak is tűnik, hogy korábban a vastermékek drágábbak voltak, ezért spóroltak a mennyiséggel.
a 19. sz.-tól a technika tökéletesedésével már ismét csökken a méret, mert kevesebb anyagból is jó szeget lehetett előállítani.
Figyelem, ez még nem kőbe vésett tény, csak egy valószínű lehetőség!
a kulcs a kutatás folytatásában van.

Másrészt nem azért nem folytattuk a kutatást a dunakanyarban, mert ne tartanánk fontosnak, vagy éppen "elbénáztuk" volna. Egyszerűen 0 pénz van víz alatti régészetre. ha nincsenek meg a feltételek, bűn belevágni a kutatásba. és ez nem jogosít fel senkit, hogy önkényesen, és szakszerűtlenül belevágjon. Ez ugyanis nem lenne segítés.
A hajó (k) 480 éve békében odalent vannak. még 1-2 évet kibírnak...

jakab01 2009.09.21. 21:39:08

"még 1-2 évet kibírnak... "

Ez a mai világban ritka nagy optimizmusra vall.

De úgy legyen!

1-2 éven belül legyen rávaló! Én szurkolok.

Sok sikert!

Attila Meszaros 2017.10.14. 13:39:36

@Karikásostor: a latin szövegre használhatjátok google forditót.
süti beállítások módosítása