Sírásók naplója

Régészblog. Sírok, csontok, régészet és minden amit a föld nyelt el...

Postaláda

Véleményeket, új posztokat az alábbi címre várjuk: regeszblog@vipmail.hu

Szerzői jogok

A blog posztjaival kapcsolatos minden jogot fenntartunk!

 

A jogi nyilatkozatunk itt olvasható.

Új hozzászólások

Címkék

afrika (8) állatcsont (8) antropológia (16) aquincum (17) archeozoológia (4) átok (3) avar (4) bács kiskun (1) békéscsaba (1) biblia (2) bronzkor (17) budai vár (5) budapest (18) búvár (4) cikkajánló (9) dráva (2) duna (7) égeikum (2) egyiptom (17) előadás (5) elte (10) építészet (6) erdély (2) erőd (4) fémkereső (27) filmajánló (5) franciaország (1) geofizika (6) geológia (2) germán (2) görögország (1) gót (1) győr (11) hadsereg (14) hajó (3) harris mátrix (1) hírek (39) honfoglalás kor (15) hulla (19) humor (4) hun (6) india (2) irak (1) isten (5) itália (2) kecskemét (1) kelta (4) kerámia (13) kiállítás (14) kína (1) kincs (23) kisérleti régészet (6) kiskunfélegyháza (3) kocsi (2) kolostor (1) könyvajánló (6) koponyalékelés (3) körös (1) kőszeg (1) közel kelet (1) középkor (48) közlemény (1) kultusz (15) kunok (6) légirégészet (5) linkajánló (23) london (3) mágia (5) mezopotámia (1) miskolc (2) mitológia (1) mongólia (1) múmia (3) művészet (3) nagy britannia (1) nekrológ (1) németország (1) neolitikum (2) népvándorláskor (19) núbia (9) numizmatika (4) nyíregyháza (2) olvasói levél (2) örökségvédelem (92) őskor (31) osztrakon (1) paks (1) pécs (5) pilis (1) pogány (5) pozsony (1) programajánló (14) rabszolga (1) régész (131) régészet (184) rézkor (2) róma (9) római (66) románia (1) sárospatak (1) seuso kincs (3) sír (30) sivatag (5) szarmata (6) százhalombatta (2) szeged (3) székesfehérvár (1) szent (1) szentély (4) szkíta (6) szlovákia (1) szobor (2) szolgálati (3) szolnok (1) szombathely (6) szudán (7) tatárjárás (2) templom (9) természettudomány (17) török kor (5) történelem (36) tudomány (22) út (3) vallás (6) vaskor (11) vendégposzt (3) viselet (2) vízalatti régészet (6) zarándoklat (1) zene (1) Címkefelhő

Google Analytics

2009.03.26. 09:06 Beszédes József - Lassányi Gábor

Rejtélyes római síremlékek a budai hegyoldalban

Telefonon kaptuk az értesítést az Aquincumi Múzeumban kedd délután, hogy a XI. kerületben, a Rupphegy oldalában faragott kőtömbök hevernek egy munkagödörben és az egyiken emberábrázolás is látható.

Bár ilyenkor azonnal meglódul az ember fantáziája, de látatlanban elég hihetetlennek tűnt, hogy a telefonon megadott kis utcában valóban valamilyen régészeti korú kőfaragavány kerülhetett elő.

Ennek ellenére egy órán belül a helyszínen voltunk. A Gazdagréti lakótelep - környéki hegyoldalban, a régi hétvégi házas telkek helyén, az utóbbi években tucatjával húztak fel szebbnél-szebb villaépületeket. A környéken most is szép számmal épülnek újabb lakóparkok.

Az egyik apró utcában, egy régi patakmeder mellett, egy ottfelejtett földmunkagép állt. A markoló láthatóan a hegyoldalból termelte ki a földet, kanala előtt a sárban hat darab, mintegy másfél méter hosszú kőtömb hevert. Ahogy mészkőtömböket közelebbről megvizsgáltuk az első pillanatban szinte nem hittünk a szemünknek.

Mind a hat gondosan faragottnak tűnt, azonban az egyik oldalán nagyon finom kivitelű, szinte sértetlen római kori dombormű látszott: egy podiumon álló fiatal tunikás férfialakkal, aki a kezében edényt tart. Az ábrázolást faragott oszlopdíszek keretezik.

Szerda délelőtt aztán lehetőségünk volt részletesebben megvizsgálni a kőemlékeket. Kiderült, hogy a két összeillő kőtömbön hat soros latin felirat olvasható. A felirat alapján ezt a díszes síremléket egy apának állíttatta fia és lánya. Nevükből kiderült, hogy kelta származású, de már római polgárjogot kapott személyek, egyikük egy lovascsapat (ala I. Thracum) veterán katonája volt.

Legvalószínűbb, hogy a faragványok legalább két Kr. u. 2. század végén - 3. század elején épült síremlékhez, egy kis fülkés sírépülethez (aedicula) és egy másik sírépítményhez tartoznak. A faragások minősége és a kövek mérete alapján ilyen síremléket általában gazdag villatulajdonosok állíttattak maguknak és családtagjaiknak.

Római síraediculák

 

A kőemlék egy több elemből álló sírépítmény, legnagyobb valószínűség szerint egy síraedicula oldallapja lehetett. A főként 2-3. században gyakori síraediculák lépcsős alépítményen álló "kápolna"szerű kisebb építmények voltak, amelyeket három oldalról faragott kőtömbök alkottak, elöl pedig nyitottak voltak. Az építményt vagy vízszintes kőtömbök, vagy háromszögalakban tympanon zárhatta le. A díszített aedicula-oldallapok belső oldalán rendszerint a temetési szertartás alakjait (pl. szolgálóábrázolásokat), esetleg tárgyi kellékeit faragták ki, a külsőn pedig általában sírszimbolikai jelentéssel bíró alakokat (pl. Attist, búsuló geniust, bacchikus körből vett figurákat stb). A most lelt darabnál csak az egyik oldal volt díszített; itt egy szolgálófiút (camillus) ábrázoltak.

Aquincum környékén, elsősorban a II. és a III. kerület hegyvidékén, több tucatnyi villaépületet tártak fel az elmúlt száz év régészeti kutatásai során. Ezzel szemben a XI. és XII. kerületi hegyvidék szinte fehér foltnak számít a budapesti római topográfiában. A Gazdagréti lakótelep építésekor ugyan Zsidi Paula egy több mint száz sírból álló késő római (Kr. u. 4. - 5. századi) temetőt tárt fel és kissé lejjebb, a Budaörsi út közelében, a Rupphegyi úton Hárshegyi Piroska talált alig két éve újabb római emlékeket, azonban ennyire magasan a hegyoldalban nem ismerünk még ilyen korú maradványokat.

A most megtalált sírkövekkel kapcsolatban még számos kérdés nyitott. Bár szinte biztosra vehető, hogy a köveket a markoló helyben fordította ki a földből, a feliratos darabon olyan faragásnyomok látszanak, amelyek arra utalnak, hogy azt még a római korban átvésték, és valószínűleg újra felhasználták. Nem tudjuk tehát pontosan, hogy hol volt az eredeti temető és a település, amelyhez a temetkezések tartoztak.  

Szinte biztos, hogy a környéken legalább egy, ma még ismeretlen római villagazdaság és valószínűleg egy falu is rejtőzik, amelyek feltérképezése, a környék gyors beépülése miatt, nagyon sürgős lenne.  

Eltűnt római épületek a Hegyvidéken

 

A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján szinte biztos, hogy valamilyen római kori villaépület, vagy település állt egykor a XII. kerületi Önkormányzat és a Kiss János altábornagy utca környékén, amelyről több itt megtalált római sír tanúskodik.

 

Szintén valamilyen római kori településnek kellett lennie a XI. kerületben a Érdi út alatti domboldalon, a Vadon utca környékén, amely ma már szinte teljesen beépült. 

 

Kérjük azokat, akiknek még tudomásuk van ilyen emlékekről, esetleg szüleiktől, nagyszüleiktől halottak ezen a környéken előkerült régészeti emlékekről írjanak regeszet kukac mail.btm.hu címre!

Nagyon hálásak vagyunk annak az élesszemű, kulturális örökségünkért felelősséget érző úriembernek, aki a leletek értékét felismerte, és felhívta rájuk a múzeum figyelmét! Elsősorban neki köszönhető, hogy köveket végül szerda délutánra biztonságban be tudtuk szállítani az Aquincumi Múzeumba.

51 komment

Címkék: budapest hírek régészet kelta hadsereg római aquincum régész örökségvédelem


A bejegyzés trackback címe:

https://sirasok.blog.hu/api/trackback/id/tr931026359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etzilbvrg 2009.03.26. 10:10:25

@terepjáró:

Remélem, a bejelentő -neve megemlítésével!- a tárlaton, kiállításon, esszében kap egy nagy-nagy KÖSZÖNJÜK! táblát is.

Azt hiszem, ami kiveszett a mai korok emberéből, kortól és nemtől függetlenül, az a KÖSZÖNÖM és a BOCSÁNAT szó használata. Mintha külön oktatnák, hogy egyiket se használjuk, mert az a gyengeség jele (amúgy bizonyos helyeken tényleg így oktatják!). Főleg 30 alatti "ifjútitánoknak" esik nehezükre használni.

Szerintem egy ilyen táblácska jószerivel semmibe sem kerül az illetékes kulturális intézménynek, azonban nagyon sokat jelent annak, akinek a neve szerepel rajta; ÉS! bármilyen furcsán is hangzik, kifejezetten ösztönző hatása van azok számára, akik ezt látják és olvassák. Természetesen nem arról kell vizionálni, hogy ezrek és ezrek mozdulnak meg egy ilyen táblácska hatására, de aki a kicsit nem becsüli, az takarodjon a magyar kulturális örökségvédelemnek még csak a környékéről is :)

Lassányi Gábor 2009.03.26. 10:51:13

@Etzilbvrg:

Remélem jól értem a hozzászólásod, és az egy általános megállapítás volt és nem konkrétan nekünk szántad!

Ha elolvasod a poszt utolsó bekezdését és a linkelt múzeumi közleményt, nem hiszem jó embereknek mondod!

regeszet.btm.hu/cikk.php?cikkid=69

Ami a név itt való közlését illeti, maradjunk annyiban, hogy ez most még nem lenne szerencsés.

Etzilbvrg 2009.03.26. 12:18:38

@Lassányi Gábor:

Általánosságban, de konkrétan azoknak szántam, akik nem tulajdonítanak jelentőséget egy ilyen táblácska elhelyezésének. A(z egyik) saját érvük szól leginkább ellenük: ha nincsen jelentősége, akkor mibe kerül(ne) kitenni?

Logikusan: aki kifejezetten nem kéri, annak természetesen NEM, de aki nem jelzi, annak AUTOMATIKUSAN! Basszus, senki nem képes ebben a ... országban pozitív kommunikációra, csak mindig a bulváros negatívra? Itt 1-2 év után akkor is depressziós lenne az ember, ha közben folyamatosan antidepresszánst kapna vénásan. És itt is igaz, mint sok más helyzetben, gondolkodj globálisan, s cselekedj lokálisan. Azt látom, a globális gondolkodás még csak-csak megyen, mert ahhoz elég a közös nagy busongás és kárálás (megjegyzem, a gondolkodás szerintem nem busongás és kárálás, meg kármentés)... de a lokális cselekvés, nos, az nagyon akadozik, noch dazu: hiányzik.

"Ha elolvasod a poszt utolsó bekezdését és a linkelt múzeumi közleményt, nem hiszem jó embereknek mondod!"
Csak érdeklődöm, hol kellene mondanom, a baba-mama topikban? Nem értem... akinek nem inge, ne vegye magára (pl. én nagyon sok esetben kapom ezt a választ).

Elhiszed, hogy anno, tavaly szeptemberben, nagyon jó és kifejezetten zseniális ötletnek tartottam a "műszeres szakosztály" létrehozását? És, lett belőle valami? Semmi. Csodálkozol, ha egy idő után az embernek fogytán a türelme? S közben felelős emberek szájából elhangzott szavakat olvasok (persze igyekszem nem magamra venni!), és csodálkozom, hogy mit nem értenek.

Néha meg csak azt érzem, hogy szinte az ország minden hivatalos frontján csak és kizárólag kutya-/cicakomédiára képes emberek irányítanak, "mondják meg a tutit", miközben orcátlanul és ordas módon tömik a zsebüket, s gyarapítják a magánvagyonukat, -gyűjteményüket.

Én egyet tudok:
- ha rendetlenség és kosz (nem KÖSZ, kosz) lenne a lakásomban, túl azon, hogy alkotok egy házirendet, valószínűleg a porszívót is megragadnám (mert a filozófia nem takarít ki helyettem), valamint bevonnám azt, aki segítő szándékkal jelentkezik (a példa természetesen kicsit sántít, mint minden példa, de azért nagyjából érthető, szerintem), és nem ahhoz gyártanék ideológiát, hogy a társadalmi helyzet miért nem érett meg erre vagy arra (amikor ezt olvasom, olyan, mintha Kádár János még élne, és éppen beszédet tart). Ha úgy tetszik: a divatot nem követni kell, hanem diktálni.

jakab01 2009.03.26. 12:56:04

Csak támogatni tudom Etzilburg felháborodását. Sokaknak (hobbi fémkeresősökről beszélek) egy kis táblácska, miket beszélek egy egyszerű kis cetli a megtaláló nevével a vitrin alján (vagy a raktárban) többet jelentene, mint bármekkora jutalom.

Lassányi Gábor 2009.03.26. 13:08:21

@jakab01:

Ez mind szép és jó, sőt 100%-ig egyet értek, azzal amit írsz.

Csak azt nem értem, hogy a konkrét bejegyzéssel kapcsolatban mi váltotta ki a felháborodásodat?

Etzilbvrg 2009.03.26. 14:02:50

@Lassányi Gábor:

Lehet, hogy nem Jakabtól akartad ezt kérdezni, hanem tőlem :)

Azért itt írtam, mert itt található az alábbi rész is:
"Kérjük azokat, akiknek még tudomásuk van ilyen emlékekről, esetleg szüleiktől, nagyszüleiktől halottak ezen a környéken előkerült régészeti emlékekről írjanak regeszet kukac mail.btm.hu címre!"

És néha előfordul, hogy amikor egy konkrét témát olvas az ember, akkor a témát illető általános véleménye is kibukik, s ez nem feltétlenül jelenti a disztingváció, vagy a türelem hiányát. Túl azon, hogy az összes posztot összevetve leginkább itt volt stílszerű elmondani, ha már szóba került a lakossági bejelntés stb.

mithuriel 2009.03.26. 14:04:01

Kedves Etzilburg! Abban biztos lehetsz, hogy ez a lelet a következő évi újszerzeményi kiállítás gyöngye lesz, és valószínűleg bérelt helye lesz aztán az állandó tárlatban. Valószínűleg "kis táblácska" is lesz mellette, amennyiben a Bejelentő hozzájárul. Szerintem totál el vagy tévedve, a kommentedben teljesen feleslegesen hergelsz. Voltak itt már olyan cikkek, ahová ezt ellőhetted volna. Tudni kéne örülni is az ilyen szerencsés együttállásoknak, nem állandóan csak betámadni azokat, akik éppenséggel nap-mint-nap az örökségvédelemért dolgoznak.

Etzilbvrg 2009.03.26. 14:17:46

@mithuriel:

Te így látod, én meg nem. Attól szép az élet, hogy mi, emberek, nem vagyunk egyformák.

Egyetlen mondatommal sem írtam olyat, hogy ez ne lenne kiállítva, és ne lenne gyöngyszeme bárminek is. Kérlek, ne próbáld a mondanivalómat ebbe az irányba eltolni. ÉS! Halleluja, ha lesz mellette táblácska. ENNEK (is) NAGYON ÖRÜLÖK! Szerintem így szép és példaértékű, kerek a story. Amúgy számomra ez az evidens, és nem az, ahogyan ez évekig zajlott. Bocs'!

Azután azt sem értem, hogy hol olvastad Te azt az irományomban, hogy nem örülök a szerencsés együttállásnak :)

Az beírásom oka tegnap és most is ez:
"Szerintem egy ilyen táblácska jószerivel semmibe sem kerül az illetékes kulturális intézménynek, azonban nagyon sokat jelent annak, akinek a neve szerepel rajta; ÉS! bármilyen furcsán is hangzik, kifejezetten ösztönző hatása van azok számára, akik ezt látják és olvassák. Természetesen nem arról kell vizionálni, hogy ezrek és ezrek mozdulnak meg egy ilyen táblácska hatására, de aki a kicsit nem becsüli, az takarodjon a magyar kulturális örökségvédelemnek még csak a környékéről is :)"

Amúgy nem hergelek semmit és senkit, max. akkor, ha olyat magyaráznak bele, ami nincsen ott :)

És még annak is tudok örülni, hogy a pék kenyeret süt, az orvos rendel, a tanító oktat, pedig ez a dolguk. De én örülök neki, hogy teszik, ami a dolguk.

zahi 2009.03.26. 15:34:23

Engem csak elszomorít, hogy egy 100%-osan jó hír kapcsán emberekben rossz érzések keletkeznek. Nem túlzottan egészséges:(
A magam részéről ujjongtam, amikor láttam a sztori meg a képet, és folyamatosan örülök azóta is.

StopSzmog 2009.03.26. 19:36:27

Kedves megtaláló
Kérem, ismeretlenül is fogadja hálámat és köszönetemet.

StopSzmog 2009.03.26. 19:37:39

"Nevükből kiderült, hogy kelta származású, de már római polgárjogot kapott személyek"

Mi a nevük?

Lassányi Gábor 2009.03.26. 19:43:23

A fiú neve első olvasásra:

Marcus Aurelius Mogetmarus

a lánytestvéréé:

Aurelia Dumnomara


Ha minden jól, megy egy-két napon belül, tisztítás után Beszédes József megírja egy külön posztban a teljes olvasatot!

Etzilbvrg 2009.03.26. 20:15:55

@Lassányi Gábor:

ezt látva vésetten:
MARCVS AVRELIVS MOGETMARVS
AVRELIA DUMNOMARA
maga a gyönyör.

Amúgy érdekes játékot hoz a családnevek "vizsgálgatása"
Moget-MARVS
Dumno-MARA
(Marus a mai Maros folyónk ókori megnevezése, aminek nőnemű alakja Mara)

Ugyanakkor pl. a MOGET előfordul MOGENTIANAE (Tüskevár?) előtagjának elírásaként (bélyeges téglán talán fordult is már elő így).
A DUMNO pedig, ha jól tudom, 'világ'-ot jelent gall nyelven...

No, száz szó, mint egy, jól el lehet játszadozni az etimológiával :)

ibrahim zed 2009.03.26. 20:23:03

Szerintem ez egy nagyon jó hír, és köszönet a bejelentőnek. Én arra lennék kiváncsi, hány ingatlanfejlesztő halgatott el hasonló leleteket? Biztos vagyok benne, hogy több is van/volt azon a részen, csak voltak akik ezt elhalgatták...

tommygun 2009.03.26. 20:23:08

Állat. Valami ilyesmi lesz a Kossuth-síremlék sorsa is, ha 2000 év múlva kiássák: "a késő magyar vagy korai roma korszakból származó síremlék, feltehetően tehetős emberé lehetett. A közelben kiásott piac maradványaiból ítélve valószínűleg póló- vagy zoknikereskedő lehetett, de mivel lóversenypályát is rejt a föld a környéken, esetleg fogathajtó vagy versenyistálló-tulajdonos is szóba jöhet."

Viccet félretéve, ilyen lelet azért nem mindennap kerül elő. El tudom képzelni a régészek örömét...

mangorlo 2009.03.26. 20:27:37

olvastam már nem tudom hol hogy volt olyan hogy találtak valami nagyon húde ritka római dolgot de mire kiért régész addigra főnök szétverette munkásokkal

hány ilyen lehet még....

jó hogy ez megmaradt

Dr.White(man) 2009.03.26. 20:44:51

Gratula a gyors reagálásért, ezek az emlékek már nem egy újgazdag portáját fogják ékíteni.
Történészként az egyik kedvenc korszakom éppen a Markomann háborúk kora, és ezek a leletek, nevek is bizonyítják Pannonia lakosságának háláját Marcus Aurelius iránt.
Még sok hasonló leletmentésről szeretnénk olvasni.

Lassányi Gábor 2009.03.26. 20:55:13

@Dr.White(man):

Elképzelhető, hogy valóban az öreg Marcus van a háttérben, de könnyen lehet, hogy csak áttételesen.

Ugyanis Caracalla császár féle 212-es Constitutio Antoniniana után, amikor a Birodalom szabad születésű lakosai tömegesen kaptak polgárjogot, nagyon gyakori volt ez a név.

(Mivel ugyanez volt Caracalla hivatalos neve is.)

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.03.26. 20:58:51

jó ilyesmiről olvasni, gratulálok! Tényleg nagyon épen, szépen kerültek elő!

IronLowrider 2009.03.26. 21:01:31

@Etzilbvrg:
"Azt hiszem, ami kiveszett a mai korok emberéből, kortól és nemtől függetlenül, az a KÖSZÖNÖM és a BOCSÁNAT szó használata"
Ugyanezt gondolták az ókori görögök (és átvették a rómaiak is) is a saját korukban: ők éltek a vaskorban, a köszönöm és bocsánat már a hőskor után kiveszett, lásd Publius Ovidius Naso munkáit.

Elar 2009.03.26. 21:42:00

De jó ilyenekről olvasni.
Etzilbvrg elején picit eltért a tárgytól, de aztán szerencsére a helyére kerültek a dolgok :)

Az engem is elszomorít, h vajon mennyi lelet ment kárba az elhallgatás miatt :(

Dr.White(man) 2009.03.26. 22:00:40

@Lassányi Gábor:
Tökéletesen igazad van. Csak történész numizmatikusként néha az éremfeliratok nálam felülírnak dolgokat - és ezért bocs. (Caracalla/Bassianus = ANTONINVS PIVS, stb.)
Dehát senki sem él már a korabeli szemtanúk közül, és ezért is nehéz a régészek munkája, különösen a sokszor töredékes esetleges dokumentumok alapján.
Mégegyszer gratulálok.

Etzilbvrg 2009.03.26. 22:40:05

@IronLowrider:

Gondolom, nem a korai műveire gondolsz :)
- Amores;
- Ars amatoria;
- Remedia amoris.

A Metamorphoses amúgy része volt gimnáziumi latin nyelvi tantervnek. Arra már nem emlékszem, melyik évfolyamban. Sajnos (ezért nem jár dícséret, belátom) az enyészeté lettek az akkori tankönyveim.

Etzilbvrg 2009.03.26. 23:03:34

No, ha ezt Ovidius Augustusnak ajándékozhatta volna, akkor akasztják, s nem száműzik :)
www.vatera.hu/harman_az_agyban_gorog_es_latin_erotikus_versek_135394062.html

T1GRIS 2009.03.26. 23:32:11

Köszönet a bejelentőnek és köszönet a régész pajtásoknak a postért (számomra ez volt a lelet) - utólagos engedelmetekkel hivatkoztam rá a blogunkban, mert van relevanciája számunkra. A "kis táblácskátok" természetesen kikerült mellé. ;) - omagyar.blog.hu/tags/hirsarok

Vakhtang Gorgaszali 2009.03.26. 23:45:52

Ez roppant érdekes :-)

Egyébként a -marus / -mara utótagnak semmi köze nincs a Maros folyóhoz. A maros annyit tesz a kontinentális kelta nyelveken, hogy 'nagy' (vö. még óír már 'ua.') - és kis túlzással akinek a neve nem rixre, annak marosra (latinosítva marusra) végződött.

Engem az érdekelne leginkább, hogy ezek a nevek adnak-e valamit hozzá a pannoniai kelta személynévanyaghoz, de sajnos a kézikönyv (Wolfgand Meid: Keltische Personennamen in Pannonien. Budapest, Archaeolingua, 2005) nincs itt a polcomon.

Etzilbvrg 2009.03.27. 01:49:33

@Vakhtang Gorgaszali:

Akkor lehet, fordított a dolog, és a Maros névnek van köze a 'kontinentális kelta' nyelvben használt 'marus'-hoz...
Végül is számos földrajzi névben kimutatható a kelta eredet.

Ha a DVMNO-MARA kapcsán a 'dumno' szó valóban 'világ'-ot jelent, akkor a hölgy akár nagyviláginak is tekinthető... :)

Vakhtang Gorgaszali 2009.03.27. 08:45:56

@Etzilbvrg:

A földrajzi nevek etimológizálása a nyelvészeten belül is ingoványos talaj. De itt nem valószínű, hogy a folyónévnek bármi köze lenne a kelta szóhoz: a Maros legkorábbi feljegyzett alakja ui. Maris vagy Marisos (sz-szekkel), ennek alapján az okosok azt mondják hogy az indoeurópai *mori szó lenne benne, ami ugyan speciel mindenhol tengert, meg tavat jelent, de itt folyónév lett volna...

Viszont a maros kelta szóban az a az hosszú (ellentétben a folyónévvel), amint az az óír már-ban is látszik.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.03.27. 09:26:25

Hölgyeim, Uraim!

Kéretik a társagást kulturált keretek között (ahogy az eddig is szokás volt nálunk), többé-kevésbé a tárgynál maradva folytatni!

A csak egymás cinkelésével foglakozó hozzászólásokat, ahogy egy előzőt is a továbbikaban törlöm.

Alexnorman 2009.03.27. 09:40:47

Tényleg nagyon jó hír, hogy sikerült megmenteni!
Hála a megtalálónak!

Etzilbvrg 2009.03.27. 10:03:45

@Vakhtang Gorgaszali:

Igen, a Marisus (Marisos) -t akartam is írni, mint egy másik előfordulási formáját.

Amúgy egy folyóról van szó, tehát abszolút nem szabad csodálkozni, ha ingoványos körülötte a talaj :)

Nagykócsag 2009.03.27. 14:22:11

Hálás köszönet a megtalálónak, sok ilyen jó embert!

A képeken a fehér csíkok markoló által okozott sérülések? Mennyire sérült amikor kifordította a földből?

A tulajdonosnak ilyenkor van költsége?

Lassányi Gábor 2009.03.28. 10:28:52

@Nagylilik:

Az egyik feliratos kő sérült kissé jobban, a többi majdnem ép.

A tulajdonosnak, vagy az építésvezetőnek (amennyiben felismerik, hogy régi dolgot találtak) értesíteniük kell a múzeumot, vagy a jegyzőt.

A témában:
regeszet.btm.hu/index.php?shtemp=static.24

tony84 2009.03.28. 10:31:04

Szívből gratulálok nektek! Egy ilyen találástól már szép lehet ez az év! Remélem Gábor, azért az őskorból is előrántunk még valamit az idén! :)

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.03.29. 10:43:51

Gratulálok nektek és köszönet a gyors munkáért! :) Fantasztikus történet! :))

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.03.29. 10:46:50

gyors munka - ez elég suta kifejezés lett fentebb. Ti vagytok a "gyorsreagálású" osztag. :)

tony84 2009.03.29. 13:36:12

@Vakhtang Gorgaszali: Ha már itt tartunk, a Maris mint folyónév már Hérodotosznál is szerepel, tehát a térséget érintő Kr.e. 4. századi kelta hódítást megelőzően keletkezett és inkább az Alföld és Erdély szkíta kori lakosságának nyelvéhez köthető.

Cirpi 2009.03.29. 14:27:10

Nagyon szép, remélem hamarosan látni lehet majd őket a múzeumban is. Van-e arra esély, hogy más is lehet a környéken ?

Nagykócsag 2009.03.29. 15:48:49

@Lassányi Gábor: "A tulajdonosnak, vagy az építésvezetőnek (amennyiben felismerik, hogy régi dolgot találtak) értesíteniük kell a múzeumot, vagy a jegyzőt."
És ha ásatás lesz belőle, ki állja a költségeket?

Vakhtang Gorgaszali 2009.03.29. 15:57:19

@tony84:

Az általam említett Maris alak a hérodotosi forma.

Persze, éppenséggel lehet a szkíta kori lakosság nyelvéhez is kötni - de honnan tudjuk, hogy nem mondjuk az őket megelőző lakosság nyelvéből származik a folyónév? Hérodotos a legkorábbi forrásunk ugyan e folyóhoz, de ebből még nem következik, hogy a folyót ebben a korszakban nevezték el...

Épp azért mondtam, hogy a földrajzi nevek etimológizálása ingoványos, mert csak két dolgot nem tudunk (sok esetben):

1. Melyik népesség nevezte el...
2. A földrajzi név összecsengése egy, a térségben beszélt nyelv egy szavával véletlen-e vagy sem.

Szóval én - néhány esetet kívéve -csak a vállamat vonogatom, amikor ilyen kérdések merülnek fel.

S mint mondottam, itt inkább a két romanizálódott kelta személye az izgalmas :-)

Lassányi Gábor 2009.03.29. 16:18:44

@tony84:

Úgy legyen! :)

@anyamadár:

Köszi, de az érdem első körben azé az emberé, aki felismerte a leleteket és szólt a Múzeumnak!

@Nagylilik:

A konkrét ügy jogi hátteréről itt és most nem nyilatkoznék, de általánosságban szívesen válaszolok. :)

Ha egy új, korábban ismeretlen, nem nyilvántartott lelőhelyen kerülnek elő régészeti emlékek, akkor azokat régészeti módszerekkel kell feltárni, addig a mértékig, amennyire az ott végzett földmunkák a maradványokat fenyegetik.

Az ilyen régészeti munkákat nevezi a jogszabály mentő feltárásnak.


A 2001. évi LXIV. törvény
a kulturális örökség védelméről a következőt mondja ki:

19. § (3) A régészeti feltárások költségeit - a 10. § (1) bekezdésére figyelemmel - a mentő feltárások kivételével annak kell fedeznie, akinek érdekében a feltárás szükségessé vált.

Mentő feltárás

24. § (1) A régészeti emlékek és leletek előkerülése esetében is törekedni kell a régészeti örökség elemeinek helyszíni megőrzésére.

(2) Ha régészeti feltárás esetén kívül régészeti emlék, illetőleg lelet kerül elő, a felfedező (a munka felelős vezetője) köteles

a) a tevékenységet azonnal abbahagyni, és az illetékes múzeum nyilatkozatának kézhezvételéig szüneteltetni,

b) a helyszín és a lelet őrzéséről - a felelős őrzés szabályai szerint - a jegyző vagy az illetékes múzeum, vagy a Hivatal intézkedéséig gondoskodni.

(3) Az emléket vagy leletet az illetékes települési önkormányzat jegyzőjének haladéktalanul be kell jelenteni. E kötelezettség a felfedezőt, az ingatlan tulajdonosát, az építtetőt és a kivitelezőt egyaránt terheli.

(4) A jegyző a bejelentés alapján köteles az illetékes múzeumot és a tevékenység jellege szerint illetékes hatóságot haladéktalanul értesíteni.

(5) Az illetékes múzeum köteles a helyszínt, illetőleg a leleteket haladéktalanul megvizsgálni és a tevékenység folytatásának feltételeiről - a hozzá érkezett bejelentéstől számított - 24 órán belül írásban nyilatkozni, és a nyilatkozatot egyidejűleg a Hivatalnak is megküldeni.

(6) Amennyiben az illetékes múzeum nyilatkozata alapján a további tevékenység a régészeti emléket, illetőleg az előkerült régészeti leletet nem veszélyezteti, az nyomban folytatható.

(7) Ha a múzeum nyilatkozata alapján a régészeti emlék vagy a lelet veszélyeztetése nélkül a tevékenység még részlegesen sem folytatható, a tevékenység jellege szerint illetékes hatóság köteles annak folytatását azonnali hatállyal megtiltani és legfeljebb 30 napra felfüggeszteni, és intézkedéséről a Hivatalt értesíteni.

(8) A múzeum köteles a mentő feltárást haladéktalanul megkezdeni, és folyamatosan - az elvárható ütemben - végezni, az előkerült régészeti leletet ideiglenesen elhelyezni. A mentő feltáráshoz feltárási engedély nem szükséges.

(9) Ha a mentő feltárást nem lehet 30 nap alatt elvégezni, a Hivatal ideiglenesen védetté nyilváníthatja a földterületet. Ennek hiányában a munka folytatható.

25. § A mentő feltárást végző múzeum jogosult a leletmentésre fordított költségeinek megtérítésére, amennyiben az állam nem mond le javára a régészeti leletek tulajdonjogáról. A költségek iránti igényt a Hivatalhoz kell benyújtani.

26. § A korábban ismeretlen, régészeti nyilvántartásban nem szereplő régészeti lelőhely, illetve lelet feltáráson kívüli felfedezője vagy bejelentője anyagi elismerésben részesíthető.

A teljes törvény itt olvasható a neten:

www.archiweb.hu/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid=110

tony84 2009.03.29. 16:22:03

@Vakhtang Gorgaszali: Teljesen igazad van! Nem kizárt, hogy akár jóval Hérodotosz előtti. A nyelvészet nem asztalom, csupán jelezni akartam, hogy a keltákhoz a Maris mint folyónév szerintem semmiképp nem köthető. Egyébként ez a vita valóban teljesen offtopic, úgyhogy részemről továbbra is csak gratulálok! :)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.03.29. 16:24:30

@tony84:

Nyugi, ennyire azért nem szigorú a moderálás! :)

C.M. 2009.03.30. 23:14:56

a kis szürke szöveg iwiw-üzenetfalra kirakós? :)

Lassányi Gábor 2009.03.31. 17:08:42

Egy hosszabb beszélgetés a témában
a Klubrádió Köz-kincs című műsorának mai adásában itt meghallgatható:

klubradio.hu/klubmp3/klub20090331-135903.mp3

(A zene és hírek után hallható.)

tarcus 2009.11.01. 17:12:10

Azóta semmi további hír. Mi a helyzet ma? Ennyire érdektelen lenne a helyszín?

Lassányi Gábor 2009.11.03. 11:13:48

@tarcus:

A helyszín természetesen nagyon is izgalmas.

A köveket a telek tulajdonosával együttműködve beszállítottuk az Aquincumi Múzeumba.

A kövek megtalálási helyének környékén több ismert lelőhely található, így ha további földmunkák, fejlesztések kezdődnek a környéken, akkor azokat az önkormányzattal és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal együttműködve igyekszünk figyelemmel kísérni.

Természetesen a dologban sokat segít korrekt együttműködés kialakítása a környék telektulajdonosaival és ingatlanfejlesztőivel, úgy ahogy az például a Sasad Resort lakóparknál történt.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2011.04.18. 20:16:39

"Tamási Judit, a KÖH elnöke régészeti lelőhely megtalálásáért és bejelentéséért elismerő oklevélben és könyvjutalomban részesítette Imre Gábort, a FŐTÁV munkatársát, akinek bejelentése nyomán a XI. kerületben nagyméretű, díszes sírépítményhez tartozó faragványokat, köztük egy latin nyelvű sírfelirattal ellátott kőemléket találtak a régészek."

kultura.hu/main.php?folderID=911&ctag=articlelist&iid=1&articleID=312265
süti beállítások módosítása