Sírásók naplója

Régészblog. Sírok, csontok, régészet és minden amit a föld nyelt el...

Postaláda

Véleményeket, új posztokat az alábbi címre várjuk: regeszblog@vipmail.hu

Szerzői jogok

A blog posztjaival kapcsolatos minden jogot fenntartunk!

 

A jogi nyilatkozatunk itt olvasható.

Új hozzászólások

Címkék

afrika (8) állatcsont (8) antropológia (16) aquincum (17) archeozoológia (4) átok (3) avar (4) bács kiskun (1) békéscsaba (1) biblia (2) bronzkor (17) budai vár (5) budapest (18) búvár (4) cikkajánló (9) dráva (2) duna (7) égeikum (2) egyiptom (17) előadás (5) elte (10) építészet (6) erdély (2) erőd (4) fémkereső (27) filmajánló (5) franciaország (1) geofizika (6) geológia (2) germán (2) görögország (1) gót (1) győr (11) hadsereg (14) hajó (3) harris mátrix (1) hírek (39) honfoglalás kor (15) hulla (19) humor (4) hun (6) india (2) irak (1) isten (5) itália (2) kecskemét (1) kelta (4) kerámia (13) kiállítás (14) kína (1) kincs (23) kisérleti régészet (6) kiskunfélegyháza (3) kocsi (2) kolostor (1) könyvajánló (6) koponyalékelés (3) körös (1) kőszeg (1) közel kelet (1) középkor (48) közlemény (1) kultusz (15) kunok (6) légirégészet (5) linkajánló (23) london (3) mágia (5) mezopotámia (1) miskolc (2) mitológia (1) mongólia (1) múmia (3) művészet (3) nagy britannia (1) nekrológ (1) németország (1) neolitikum (2) népvándorláskor (19) núbia (9) numizmatika (4) nyíregyháza (2) olvasói levél (2) örökségvédelem (92) őskor (31) osztrakon (1) paks (1) pécs (5) pilis (1) pogány (5) pozsony (1) programajánló (14) rabszolga (1) régész (131) régészet (184) rézkor (2) róma (9) római (66) románia (1) sárospatak (1) seuso kincs (3) sír (30) sivatag (5) szarmata (6) százhalombatta (2) szeged (3) székesfehérvár (1) szent (1) szentély (4) szkíta (6) szlovákia (1) szobor (2) szolgálati (3) szolnok (1) szombathely (6) szudán (7) tatárjárás (2) templom (9) természettudomány (17) török kor (5) történelem (36) tudomány (22) út (3) vallás (6) vaskor (11) vendégposzt (3) viselet (2) vízalatti régészet (6) zarándoklat (1) zene (1) Címkefelhő

Google Analytics

2009.07.25. 10:33 Karikásostor

Hullák a plakáton

"Látogasson el hozzánk!" - olvaható a Magyar Nemzeti Múzeum bronzkori temetkezéseket ábrázoló óriásplakátján a Múzeum körúton.

Mindent összevetve a kép és a szöveg nekem, már csak hivatalból is, nagyon tetszik és csak mindenkit bíztatni tudok, hogy tegyen így, ugyankkor nem tudom, hogy a múzeum marketingesei pontosan átgondolták-e a hirdetés üzentetét.

Kedves olvasóink mit gondolnak?

28 komment

Címkék: humor hulla bronzkor


A bejegyzés trackback címe:

https://sirasok.blog.hu/api/trackback/id/tr191267324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.07.26. 00:03:25

Hát, hát... nekem nem jött meg a kedvem a múzeumlátogatáshoz... persze értem én, ez egy nagyon profi megoldás, mármint, hogy a sírlelet a padóba van süllyesztve, s így lehet megtekinteni... akkor már lehetett volna a fotón egy látogató is, amint éppen vizsgálgatja a tárlatot.

laconicum 2009.07.26. 12:40:27

Háááttt...ízlések és pofonok. Szerintem azért nem rossz, főleg mivel manapság elég nehéz felhívni a figyelmet egy halom óriásplakáton pompázó leértékelt csirkecomb és strandpapucs között valami értelmesebbre is. Én inkább a grafikán javítanék...

csik jenő 2009.07.26. 18:18:30

MINT MINDEN AZ ÉLETBEN NÉZŐPONT KÉRDÉSE..MIVEL AZ INVITÁLÓ FELÍRAT A NEMZETI MÚZEUM NEVE FELETT VAN NEM DÖBBENT MEG DE VAN BENNE ELGONDOLKODTATÁSRA IS OK..JOBB LENNE HA PÉLDÁUL EZ A FELÍRAT LENNE OTT/MAJD TE IS IDE JUTSZ../ UGYE MILYEN MORBID LENNE?..VÉLEMÉNYEM SZERINT EGY SZÉPSÉGES BRONZ KORI KERÁMIA LELETTEL VAGY LELET CSOPORTTAL SZEBB ÉS ÉRDEKKELTŐBB LENNE EZ A SZÉP ÉS IZGALMAS KIÁLLÍTÁS! DE EL KELL ISMERNI VOLT FANTÁZIÁJA A PLAKÁT TERVEZŐJÉNEK..

Cirpi 2009.07.26. 21:30:53

Ha a Természettudományi Múzeum Embertani Tárára hívná föl a fegyelmet a plakát, cseppet sem csodálkoznék. De így nagyon is, és nem hiszem, hogy ha egy valamit kell kiemelni a nemzet múzeumából, az pont egy csontváz lenne. Ez a tárgy lehetne olyan pl. ami máshol nincs a múzeumokban. Szóval, szerintem inkább félrevezető. Ami dícsérendő, hogy legalább nem tegezi a járókelőt, ma már ennek is örülni kell.
Nem tud feldobni a gondolat, hogy mi is idejutunk: még a kiállítás hagyján, de remélem, plakátra nem kerül a csontvázam a távoli jövőben.

obolus 2009.07.26. 21:58:33

A plakát témájával nincs semmi gond, legalább nem csak egy tágycsoport fotója van rajta. Ellenben illene rendese kifeszíteni, mivel így nehezen olvasható és így szánalmasan lógva nem kelti a minőség érzetét. Mint szakmabeli mondom ezt.
KEDVES JENŐ! :)

páratövis 2009.07.26. 22:25:36

Szerintem is a kivitelezéssel van nagyobb gond. Meg a koncepcióval (koncepciótlansággal, pontosabban).
Ha jól értem, ez a plakát úgy általában invitálná a látogatókat az MNM-be - egy hasonló cuccot inkább tematikus/időszaki kiállításhoz tudnék elképzelni. Persze, igényesebb kivitelben (nem lehetetlen feladat).

bucsin · http://bicig-bithe.blog.hu/ 2009.07.27. 00:19:11

ezt a plakátot látva a nekrofil két szál rózsával ment be a múzeumba :)

ابن بطوطة Ibn Battúta 2009.07.27. 07:20:42

Nekem a gondom az egésszel, hogy valószínűleg a csontváz tulajdonosa nem lenne boldog, ha tudná, hogy óriásplakátsztár lett.

Akárhogy is, egy halott emberről van szó. És van valami morbid a régészet jelentős részét kitevő sírásásban, hiszen ki örülne, ha az ő sírját bántanák?

Nyilván egy régésznek ezt az érzést le kell küzdenie, hiszen a tudományt szolgálja, ami érdekesebb, mint a halottak nyugalma. Vagyis sírásás elfogadott dolog, és igen értékelendő, hogy - jelen esetben - bronzkori kultúrához íly módon közelebb kerülhetünk.

De nem szabadna elfelejteni, hogy nem egy tárgyról, leletről van szó, hanem egy halott emberről. (Az óriásplakát számomra messze túl van ezen "elfelejtés" határán). És mint ilyet, nem szívesen látok óriásplakáton, amikor a Múzeum körúton sétálok.

Viszont gartula a cikk szerzőjének, mert az biztos, hogy már csak az érdekes kérdéssel is igen szép kampányt csinált a múzeumnak;)

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2009.07.27. 10:05:00

Látogasson el hozzánk...és maradjon jó sokáig.
:D

Hullafotós 2009.07.27. 16:55:14

Elöljáróban: sajnos nagyon rossz a fotó a plakátról.

Ugyanakkor a rossz fotó sem takarja el, h sajnos rossz a molino kihelyezése (feszüljön, mint a vitorla!), végiggondolatlan a kommunikációs üzenete („Látogasson el hozzánk!” – Tessék mondani, miért is? És miért pont Önökhöz?), s minimum elhibázott a grafikája (a nemzet múzeuma általánosságban ne hullákról szóljon).

Amit nem tudok megállapítani erről a "plakátról":
- Miben különbözik a NM, mint pl. a Természettudományi (Cirpi dicséretes meglátása), mitől kínál több, jobb, másabb kulturális élményt?
- Miért menjek el a NM-ba?
- Hullákon kívül látok-e ott mást is?

Amit meg tudok viszont állapítani (vállalatan szubjektív véleménnyel):
- nem tehetséges komunikációs ember rendelte meg a molinót
- vagy ha igen, akkor a mindenhez értő főnöke keményen beleszólt a munkájába és ő nem mer szakmai véleményt határozottan megfogalmazni
- odaadták egy cuccot egy vizuáltechnikusnak, bocs grafikusnak, h az alkosson kommunikációt (agyrém)
- a főnökségnek fogalma sincs arról, hogy kellene:
ad1, megkülönböztetni magukat más múzeumoktól
ad2, magukhoz csábítani a látogatókat

Az a 150-300 ezer HUF, ami egy ilyen molino legyártásához (plusz grafika és fotó, megvilágítás stb.) kerülhet jobban tudna hasznosulni végiggondoltabb marketing esetén.

Mr. Acid 2009.07.27. 19:49:03

@Ja'far: A sírásásban az a felmentő, hogy szerintem a csontok tulaja még kevésbé szeretne útalapozás lenni. :-)

páratövis 2009.07.30. 14:07:44

@Ja'far:
Mr. Acidhoz csatlakoznék.

De ki is forgathatjuk a dolgot: az egykor közvetlen utódai által hitükhöz méltón eltemetett (útjára bocsájtott) büszke harcos - ha megértené a mai viszonyokat - akár el is fogadhatja, hogy most a megismerés által kap tiszteletet. És nem a szkrépertől.

Persze, ez is belemagyarázás.

@Hullafotós:
igen, igen. Az utolsó ponthoz hozzátenném, sajnos az is egy eshetőség, hogy a főnökséget nem érdekli... Lényeg, hogy reklám a turistaszezonban kipipálva.
(Volt ilyen tapasztalatom...)

ابن بطوطة Ibn Battúta 2009.07.31. 06:48:03

@páratövis:
@Mr. Acid:

Igazatok van az útalapozással, de nem csak beépítendő területen van "sírásás".

Amit viszont a lényegnek szántam, az az óriásplakáton betöltött szerepe, ami viszont nekem nem éppen "kegyeletteljes":)

Persze ez tökéletesen szubjektív, de a bejegyzésnek is ez a célja.

jakab01 2009.07.31. 09:26:45

Nagyon egyszerű a válasz, miért került ez a kép a plakátra.
Erre költöttek a legtöbbet, ezért ez a kiállítás "fénypontja".

Egyébként ötletes és érdekes a padlózatba süllyesztés, de az már más kérdés, hogy valóban ez érdekli-e az embereket.

páratövis 2009.07.31. 10:37:29

@jakab01:
Tapasztalataim szerint pontosan ez érdekli az embereket!

Tudom, ez lerágott csont, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: az egyes régészeti leletek, tárgyak nem önmagukban, külön-külön értelmezendők. Egy arany fibula persze, önmagában is hordoz értéket/információt (pl. művészettörténeti, készítéstechnikai infó, illetve anyagi érték).
A leletek szerves egységet képeznek az előkerülési körülményeikkel - pl. egy feltárt sírban: mit, hová raktak bele, mivel együtt, a halottat miként helyezték el, stb.
És egy ilyen "in situ" megjelenítés azt is bemutathatja, milyen meglévő "alapanyagból" jutottunk az adott korra vonatkozó információkhoz.

Feltételezhetjük, hogy egy régészeti kiállításra látogató érdeklődő erre is kíváncsi!

páratövis 2009.07.31. 10:42:25

Amúgy volt (van?) az Astoriánál egy Martens-bolt, ahol egy ugyanilyen módon a padlóba süllyesztett csontváz mutatta be a bakancsok időtállóságát... hm...
(gőzöm nincs, valódi csontokból rakták-e össze)

jakab01 2009.07.31. 12:08:58

@páratövis:

Bár igazad lenne és a többséget tényleg ez érdekelné, de sajnos én másképp látom. Ha az embereket a valóság és nem pedig a felületes de pompás felszín érdekelné, akkor önmaguktól elmennének a múzeumba és nem kellene hozzá reklám.
Az átlagember szenzációéhes és nem ügyel a részletekre. Pont ez a felületes nemtörődömség miatt vezethető a nép az orránál fogva.

Ha a hasatokra csapnátok és csak úgy a fantázátokra hagyatkozva megpróbálnátok rekonstruálni Attila temetését és hamis arany, ezüst, vas koporsót tennétek ki bizonyítékként meg egy rakás tetszetős kütyüt, szerintem világszám lenne belőle és csak úgy tódulna a nép.
Mellette meg lehetne hagyni a plakáton szereplő "szerves egységet". Kíváncsi lennék melyiket néznék meg többen.

Remélem nem ragadtattam el magamat, nem sértő szándékkal írtam. Én is a "szerves egységre" kíváncsi kisebbség közé tartozom.

páratövis 2009.07.31. 13:35:53

@jakab01:
"Kíváncsi lennék melyiket néznék meg többen."

Épp ez az, hogy amelyiknek jobb a reklámja (a fenti poszter pont ezért melléfogás).

A kevésbé csicsás cuccot is lehet szenzációként tálalni, hidd el.
(pénz és ötlet kérdése)

jakab01 2009.07.31. 15:14:35

@páratövis:

Ebben teljes mértékben egyetértek.
:-)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.07.31. 23:14:56

@páratövis:

A Múzeumkertben van a baloldalon.

Talán egy kicsit más téma, de remek képgaléria látható ezen a linken egy Békéscsaba környéki ásatásról:

www.beol.hu/galerialp/31573

Ilyen, szerintem, amikor egy nagyon ügye fotóst küldenek ki képriportot csinálni egy ásatásra.

páratövis 2009.08.01. 17:40:36

@Karikásostor:

Hejhó, Kari'! Talán félreolvastad, azt én sejtem, hol a poszter, nézd csak meg jobban a kommentet :D.

Tényleg jó az a képriport, megvan a hangulat.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.08.02. 07:57:41

@StopSzmog:

Köszönöm. Se link, se trackback, hiába, a reklámszakmában bizonyára így szokás.

Cirpi 2009.08.02. 19:15:21

Ha már a reklámról beszélünk, elmondom, hogy az én kis falum határában van egy nagy tábla, mely Visegrádot reklámozza, pontosabban csak reklámozta. Valaki a feliratot lefújta, és CIRPI felirat került föl rá.
Nem tudok erre haragudni, pedig valahol ez is rongálás. Nem nagyon értettem, hogy mi a búbánatnak kell kitenni Visegrád táblát, akkor, ha egy út ha kell, ha nem odavezet (11. sz. főút) és azt sem, hogy ha már kiteszik, akkor miért egy másik település elé. Ráadásul Visegrádot mindenki ismeri, ha nem járt ott, akkor is, de hány ember hallott Cirpiről ? Most legalább látja néhány a feliraton.

2009.08.05. 20:28:29

Ismertem egy lányt, Cirpinek hívtuk, mert sokat beszélt.

Avareva (törölt) 2009.09.21. 21:54:31

@Ja'far: Egyetértek.
Ez nem megbotránkoztató, hanem kicsit szomorú.

Mindenki azon panaszkodik, hogy ez a gonosz mai világ, csak a pénz, meg a pénz... a mai temetések borzalmasak, nincs egy normális módja a halottól való búcsúzásnak.
Én valahol szánalmasnak tartom egy múzeum ilyesfajta hozzáállását egy halott emberhez.
Miközben gondolom dicsőítő feliratok tudósítanak a múzeum falain belül a megható és - "ugye mennyivel nagyszerűbb és nemesebb volt régen" - típusú hagyománytisztelő temetkezési szokásokról.
Olyan képmutató.

Arról meg ne is beszéljünk, amikor a kiállítás véget ér és a csontocskák egy dobozba kerülnek a raktár mélyére -leltári számmal...:) Ennél lehet az is jobb, ha bekerülsz az alapba.:)))

Etzilbvrg 2009.10.07. 13:39:39

Folytatódik Európa legnagyobb bronzkori erődítményének feltárása
index.hu/tudomany/blog/2009/10/07/folytatodik_europa_legnagyobb_bronzkori_eroditmenyenek_feltarasa/
"...A temesvári Bánát Múzeum régészei német és amerikai archeológusokkal közösen, folytatják az Arad és Temesvár közötti Orczyfalvához tartozó mezőzsadányi feltárásokat a három és fél ezer évvel ezelőtt épült bronzkori erődítmény feltárását."

maps.google.com/maps?ie=UTF8&ll=45.933453,21.248159&spn=0.04489,0.109863&t=h&z=14
süti beállítások módosítása