Az ókori Pannonián átvezető egyik legfontosabb római útvonalnak, a Borostyánkő útnak az egy fogadója került elő a közelmúltban, Nemescsó közelében. Az Osztrák határtól alig 10 km –re fekvő lelőhelyet az Osztrák Régészeti Intézet vizsgálta a Borostyánkő út projekt keretében, a szombathelyi Savaria Múzeummal együttműködve.
Pazirk Kft. / ÖAI
A mintegy 500 m2 nagyságú római kori útállomást geofizikai mérésekkel, valamint szisztematikus terepbejárásokkal sikerült azonosítani. Az épület nagyméretű, részben fedett belső udvarral rendelkezett, valamint oldalsó, toronyszerű helyiségekkel.
Geofizikai mérések (Fotó:ÖAI) |
Az épülettől északra feltehetően temető található több sírépítménnyel, tőle délre és nyugatra szemetesgödrökkel és nagy szabad területekkel számolhatunk. A rekonstrukciós elképzelés az épületet kétemeletes oldalsó szárnyakkal és belső udvarral ábrázolja.
A nemescsói útállomás építése a leletanyag elemzése alapján a Kr. u. 2. században történt. A Kr. u. 4. században az épületet elhagyták.
A felszínen talált leletek feldolgozása, amelyet H. Sedlmayer végzett (Fotó:ÖAI) |
Egy ilyen útállomás felfedezése kiemelkedő jelentőséggel bír a régészeti kutatás számára. Egy hasonló építmény évtizedekkel korábban került feltárásra a Borostyánkő út mentén Sorokpolány határában, Szombathelytől kb. 12 km-re délre.
A Nemescsónál újonnan megismert útállomás mintegy 12 km-re északra fekszik. Szombathely a római korban fontos város és kereskedelmi központ volt a Borostyánkő út mentén. Innen tartották karban a Borostyánkő út e szakaszát, és szabályos távolságokban állomásokat létesítettek.
A felfedezés fontos adatokkal szolgál a Borostyánkő út infrastruktúrájára vonatkozóan. Ez a „római autópálya” egy 7 m széles, tömör kavicsozott főút volt, amelyen a Római Birodalom északi határától, Carnuntumtól (Alsó-Ausztria) az Adriai-tenger északi partjáig lehetett utazni. Ott található az antikvitásban a régiónk számára legfontosabb kereskedőváros, Aquileia, a mai Grado mellett (Olaszország). A közlekedési útvonalnak kiemelkedő szerepe volt az áruszállításban, katonai csapattestek mozgatásában és az utazásban is. Közép-európa észak-déli tengelyeként a kulturális értékek közvetítője volt a Mediterráneum és az Alpok illetve az Alpok előtere között.
Az útállomás számítógépes rekonstrukciója (Pazirk Kft. /ÖAI) |
Mit jelent tehát az új felfedezés a tudomány számára? Azt mutatja, hogy a közlekedési infrastruktúra, a maihoz hasonlóan, az akkori eszközökhöz és szokásokhoz kitűnően illeszkedett. A legfontosabb közlekedési eszköz teherszállításra (mint a mai teherautók) az ökrök által vontatott szekér volt.
Legalább 1,2 m széles nyomtávval rendelkezett, ami a 7 m széles Borostyánkő úton elegendő előzési helyet kínált gyorsabb járműveknek. Egy ökörfogat átlagosan mintegy 8-10 római mérföldet illetve 11-14 km-t tett meg naponta. Ekkor cserélni kellett az ökröket, vagy megállót kellett tartani. Gyalogosok ennek a távolságnak átlagosan a kétszeresét tették meg, katonai lovasok pedig 1-7 szeres távolságot is teljesíthettek naponta.
Római utazókocsi reliefje Maria Saalból (Karintia) (Fotó: O. Har) |
A nemescsói eredmények alapján látható, hogy a Borostyánkő út e szakaszán az útállomások helyét az ökörfogatok által egy nap alatt megtett távolság határozta meg. Az útállomásokon fogatot lehetett váltani és/vagy ott éjszakázni. A lovakat és ökröket meg kellett etetni („benzinkút”) és néha az állatok nem is tudtak tovább menni. Egy másik, itt e blogon is bemutattott duna menti római kori útállomáson, Gönyűnél az elhullott, árokba temetett lovak csontvázait is megtalálták. A római kori útállomások minden, az utazók számára szükséges infrastruktúrával rendelkeztek: szabad felületek („parkolók”) a járműveknek és állatoknak az épület körül, szállóhelyek („szállodák”) az oldalsó helyiségekben, és részben fedett belső udvarok az időjárás elleni védelemként.
Az útállomás háta számítógépes rekonstrukción (Pazirk Kft. /ÖAI) |
A római korban ezek alapján 10-14 km-enként létesítettek kisebb útállomásokat, őrhelyeket, minden 20-28 km után elérhető volt egy-egy nagyobb, infrastruktúrával rendelkező helység, és 50-70 km után következett egy városi település. Gyalogosok a napi menetük után szállást találtak, és a lovasok is rendszeresen tudták a lovaikat cserélni.
Ez a hálózat a későbbi postakocsis rendszerhez hasonlított, ami a vasút 19. századi kiépítéséig fennállt.
A római kori útállomások a mai autópálya-pihenőkhöz is hasonlíthatók, amelyek szintén hasonló távolságonként találhatók az autópálya mentén. A mai autópályákon az állomások átlagosan 30-40 km távolságra vannak egymástól, ami nyilvánvalóan a sebesség növekedésének következménye.
A római birodalom végnapjaiban az infrastruktúrát nem tudták tovább fenntartani, ami a Borostyánkő út végét jelentette. A biztonságos tartomány szervezett kereskedelmét a népvándorlás megszüntette, a népvándorláskor lovasnépeinek esetleges mozgása már nem jelentett karbantartott úthálózatot és szervezett infrastruktúrát.
A római korral összehasonlítható európai közlekedési hálózat legközelebb csak a 18/19. században jött létre.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
iovianus 2010.06.21. 16:27:51
a 12km-t nyilván teherszállítmányra kell érteni.
12km-enként a főbb utak mellett mindenhol volt ilyen állomás? Ez alapján elég sokat meg lehetne találni, nem? Körülbelül behatározni.
Az ökröket cserélni mit jelent? Ott hagyhattad a 4 ökrödet, kaptál másikat, majd visszafelé felvehetted? Ezt nehéz elképzelni.
Nagyon jók a rekonstrukciók.
szeeem 2010.06.21. 20:57:33
mauratui 2010.07.01. 16:00:15
Mivel pontosan ezen a helyen végzett szondázó ásatást Dr. Tóth Endre a '80-as évek elején. Már akkor útállomásról szólt a dolog, tehát ismert a lelőhely. A község 2003-as rendezési tervének mellékletében is útállomásként szerepel, pontosan jelölve a helset. 2006-ban megindult a lelőhely védelem alá helyezés és tudtommal le is zárult. Ezeket hiányolom az előzményekből. Így teljesebb lenne a kép. Mert szerintem ez akkor nem egy újonan felfedezett útállomás, mint ahogy írva vagyon, hanem modern, tudományos eszközökkel is vizsgált lelőhely, ami van olyan hasznos, mint a lellés öröme!