Sírásók naplója

Régészblog. Sírok, csontok, régészet és minden amit a föld nyelt el...

Postaláda

Véleményeket, új posztokat az alábbi címre várjuk: regeszblog@vipmail.hu

Szerzői jogok

A blog posztjaival kapcsolatos minden jogot fenntartunk!

 

A jogi nyilatkozatunk itt olvasható.

Új hozzászólások

Címkék

afrika (8) állatcsont (8) antropológia (16) aquincum (17) archeozoológia (4) átok (3) avar (4) bács kiskun (1) békéscsaba (1) biblia (2) bronzkor (17) budai vár (5) budapest (18) búvár (4) cikkajánló (9) dráva (2) duna (7) égeikum (2) egyiptom (17) előadás (5) elte (10) építészet (6) erdély (2) erőd (4) fémkereső (27) filmajánló (5) franciaország (1) geofizika (6) geológia (2) germán (2) görögország (1) gót (1) győr (11) hadsereg (14) hajó (3) harris mátrix (1) hírek (39) honfoglalás kor (15) hulla (19) humor (4) hun (6) india (2) irak (1) isten (5) itália (2) kecskemét (1) kelta (4) kerámia (13) kiállítás (14) kína (1) kincs (23) kisérleti régészet (6) kiskunfélegyháza (3) kocsi (2) kolostor (1) könyvajánló (6) koponyalékelés (3) körös (1) kőszeg (1) közel kelet (1) középkor (48) közlemény (1) kultusz (15) kunok (6) légirégészet (5) linkajánló (23) london (3) mágia (5) mezopotámia (1) miskolc (2) mitológia (1) mongólia (1) múmia (3) művészet (3) nagy britannia (1) nekrológ (1) németország (1) neolitikum (2) népvándorláskor (19) núbia (9) numizmatika (4) nyíregyháza (2) olvasói levél (2) örökségvédelem (92) őskor (31) osztrakon (1) paks (1) pécs (5) pilis (1) pogány (5) pozsony (1) programajánló (14) rabszolga (1) régész (131) régészet (184) rézkor (2) róma (9) római (66) románia (1) sárospatak (1) seuso kincs (3) sír (30) sivatag (5) szarmata (6) százhalombatta (2) szeged (3) székesfehérvár (1) szent (1) szentély (4) szkíta (6) szlovákia (1) szobor (2) szolgálati (3) szolnok (1) szombathely (6) szudán (7) tatárjárás (2) templom (9) természettudomány (17) török kor (5) történelem (36) tudomány (22) út (3) vallás (6) vaskor (11) vendégposzt (3) viselet (2) vízalatti régészet (6) zarándoklat (1) zene (1) Címkefelhő

Google Analytics

2009.01.19. 04:00 Karikásostor

Jégemberek

Hideg földből, fagyott kézzel, töredezett csontokat, cserepeket kibontani igazi rémálom minden régész számára.

Aki egyszer is részt vett téli feltáráson, az tudja, hogy milyen a hajnali ködben végigbotorkálni a göröngyös felületen, munkára ösztönözni a mogorva munkásokat, disznópörzsölővel melegíteni a fagyott objektumokat, milyen, amikor az ember arcára fagy a dér és az elgémberedett ujjak közül kifordul a ceruza.

Nem embernek való idők ezek - mindenfajta pontos megfigyelés, tudományos munka lehetetlen ilyenkor. Az átfagyott talajban nem látszanak a rétegek, a földrögök lemezesen repednek, a legtöbb lelet hamar apró darabokra törik.

Városi körülmények között, kis felületeken persze lehet sátrat és hőlégbefúvót is használni. A helyzet ebben az esetben csak kicsit javul, ugyanis a kilehelt pára a sátortetőről és a megolvadt jég mind az ásatási gödör aljára gyűlik össze, és az ember a tiszta felületek helyett folyamatosan a sárban tapicskol.

A téli ásatások korábban igazi kényszerhelyzet voltak, amelyet néhány évvel ezelőttig csak valóban halaszthatatlan leletmentés idején volt kénytelen az ember elvállalni.

Aztán lassan jöttek ilyen, vagy olyan okokból – legtöbbször szerződések késése miatt - megcsúszott határidejű hosszú feltárások, amelyeknek az utolsó hónapjai már a télbe nyúltak. Ekkor még mindig mondhattuk, hogy a megkezdett munkát be kell fejezni, és a megnyitott felületeken nem hagyhatjuk félbe az ásatást.

Bár már az utóbbi egy-két évben is előfordultak aggasztó esetek, az elmúlt hetekben egyre több kollégától hallottam, hogy a téli munkavégzés már mindennapossá vált és az örökségvédelmi intézmények rendszeresen hajlandóak szerződést kötni a beruházókkal kifejezetten téli munkavégzésre, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal vezetése pedig sorozatban rábólint ezekre a szerződésekre.

 

Mercedes gyár Kecskeméten

 

Az idei téli ásatások igazi állatorvosi lova a Magyar Állam által 25 milliárd forinttal támogatott most épülő kecskeméti Mercedes gyár, amelynek több százezer négyzetméteres területén számos őskori, szarmata és avar kori lelőhely található.

 

A hírek szerint hatalmas terület régészeti lelőhelyeinek teljes feltárására, minden szakmai tiltakozás ellenére, a téli időszakra kötöttek szerződést az illetékesek. A kollégák ott a napokban is dolgoznak.      

 

Hogy miért baj ez? Most ne beszéljünk a dolog gyakorlati, munkavédelmi vonatkozásairól, a folyamatosan eltünedező munkaképtelen kubikusokról (Ja persze, ennyi pénzért ki jön el januárban dolgozni!?), a lázasan is dolgozni járó lelkiismeretes rajzolókról, hanem arról, hogy ilyen körülmények között egyszerűen nem lehet szakmailag értékelhető, normális munkát végezni, azaz így tönkre tesszük a lelőhelyeket és a leleteket!

Régészeti örökségünk árán persze, tavaszra át lehet adni az építőiparnak  több tízezer négyzetmétert!

113 komment

Címkék: régészet régész örökségvédelem


A bejegyzés trackback címe:

https://sirasok.blog.hu/api/trackback/id/tr1885789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-putyin- 2009.01.19. 12:39:03

pont most jössz holmi lelettel a történelemből, mikor a magyarság írmagvát is ki akarják írtani?!

amúgy undorítónak tartom, és minden együttérzésem az ott dolgozó embereké.

sidol 2009.01.19. 12:51:36

Az utóbbi időben elég sokszor hallani arról, hogy nem megfelelő hozzáállás miatt mennek tönkre leletek, tárnak fel buldózerrel. A jelenleginél sokkal szigorúbb és jobban betartatott törvényekre lenne szükség, a feltárásoknak abszolút elsőbbséget kellene élvezniük, tessék a beruházóknak betervezni, hogy a feltárás akár hónapokig is tarthat, igazán nem egy katasztrófa ha pár hónapot csúszik valaminek a felépítése ami 50-100 év múlva már ott sem lesz...

Etzilbvrg 2009.01.19. 13:00:02

@Karikásostor:
Most ezt hogyan kell érteni: 95 %-ban becsületesek, vagy 95 %-a becsületes? :)

A politika és az építőipar viszonylatának taglalásába jobb bele sem kezdeni. Ez egy olyan terület, ahol néha még a dolgok ellenkezője sem igaz. A legaranyosabb, amikor olyan konzorcium nyer, amelynek egyik tagja a HírTV-n reklámoz, a másik tagja meg áttételesen kormánytaghoz köthető.

Az albertfalvai állatsimogató és nyári sípálya építkezése hogy áll, hol tart? Kb. 1 hónapja jártam arra, de semmi nyoma a hatalmas, összehordott földhegyeken kívül semminek. Reméljük, nem kamu az egész...

Mr. Acid 2009.01.19. 13:00:10

Hejh, nincs is szebb, mint fagyott földet csákánnyal bontani, mikor szilánkosan törik az agyag... És sok szerencsét az ott dolgozó barátaimnak.
Anyamadár: ki lehet küldeni a hallgatókat, de sajnos az ő kezükből is kiesne a ceruza a fagyás miatt. Ráadásul akik még nem dokumentáltak/bontottak/irányítottak gépet, azoknak a betanítása is időt és figyelmet igényelne. Ráadásul a tanszékeknek kellene kezdeményezni, szerződést kötni a Archeosztrádával, Kösszel, ... Nem egyszerű ez. :-)

xszolixxx 2009.01.19. 13:06:18

GuMiSZu

Most téged kerékbe fognak itt törni ezért :-).

Bár valahol igazad van. Miért kell minden régi lelőhelyet feltárni? Mi ujjat tud mondani a 1001-edik ugyanolyan lelet? Hordoz valamilyen tudományos értéket egy ilyen sokadik feltárás?
Vagy minden értékes ami régi alapon ki kell ásni mindent? Nem érdekes, hogy tonnaszámra áll már a raktárban az ugyanolyan cserép?

SHaXmBAndART 2009.01.19. 13:08:39

kellene még egy nyílhegy, tarsoly, etc. ... negogy kiderüljön, hogy jezus is van eltemetve.... már bocs...

xszolixxx 2009.01.19. 13:11:44

Nekem kivűlállónak ez az egész régészesdis is eléggé zsiros állami pénzen végzett monopol biznisznek tünik.

Kösz jól vagyok! Ne tessék aggódni! · http://tudtad.blog.hu 2009.01.19. 13:13:19

felül kell vizsgálni. több tíz milliárdos beruházás (több ezer munkahely vs. néhány (fontos?) régészeti lelet

Etzilbvrg 2009.01.19. 13:15:05

@anyamadár:
A mostoha időjárási körülmények fiatalt és időst egyformán sújtanak. Az ötlet, hogy zordabb időben quasi 'vezényeljünk ki' hallgatókat, kicsit fonák és cinikus, szerintem (történelmi példák is rémlenek, csak nem régészekkel, ill. lehet, hogy régész is volt közöttük).

Emlékszem, amikor sorállományú katonai szolgálatomat töltöttem, és elérkezett az elkerülhetetlen újonckori harcászat ideje, akkor is jó mínuszok voltak, betonkeményre fagyott föld stb. Előtte való nap hosszú sorokban kígyóztunk a műhely előtt, kezünkben a gyalogsági ásónkat fogva, s remélve, ha megéleztetjük, minden rendben lesz. Nem sokat használt :)

tistedur 2009.01.19. 13:18:57

@Karikásostor:
nem mindig a köh a hibás..a megelőző feltárás esetén ők már kapnak egy kész szerződést a beruházó és pl. a kösz vagy az mn aláírásával..ebben már időpont is szerepel..az ásatási bizottság véleményez és a kösz pedig kiadja az engedélyt..az ásatási bizottság pedig emlékeim szerint nem verte az asztal az elmúlt évek téli ásatásai miatt..

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2009.01.19. 13:18:58

@sidol: Mondja a regesz. Es igaza van.
De kepzeld el, hogy osszegurizel nemi penzt, veszel egy telket, eladod a lakast es egy lakokocsiba koltozol amig nyaron felhuzod a hazad. Es akkor az alapozasnal kiderul, hogy itt bizony leletek vannak, es szeptemberig tuti, hogy egy kapavagast se tehetsz. Bizonyara egy regeszben is ambivalens erzesek kergetoznenek egy hasonlo esetben.

Mr. Acid 2009.01.19. 13:23:05

@xszolixxx:
A felvetés beruházói szemmel nézve jogos. Én is találkoztam olyan bányavállalkozóval, aki szerint lyukakat furkálunk a földbe, s teleszórjuk otthonról hozott cseréppel. Azonban amíg ki nem ásod, addig nem lehet tudni, hogy mi van a föld alatt. Lehet ott egy teljesen unikális jelenség, vagy egy teljesen szokványos méhkas alakú gödör is.
Mellesleg: minden új adat közelebb visz a régészeket az adott kor megismeréséhez. És ez most nagyon demagógul hangzott, de így van :-)

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.19. 13:35:05

@Etzilbvrg: nem akartam cinikus lenni semmiképpen, az lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam.

Természetesen nem hivatalos kivezénylésről beszéltem, semmiképpen sem kötelezőről hanem opcióról, gyakorlati tapasztalatszerzési lehetőségről. Ha valaki egy héten egy napot dolgozik a hidegben az szerintem kevésbé lélekölő és lényegesen elviselhetőbb mintha egy hetet görnyedne odakint, viszont egy kis tapasztalattal már egy nap alatt is segítségére lehet a folyamatosan ott dolgozó régészeknek.
Összefogásra gondoltam inkább mint kötelező terepgyakorlatra...

A cikknek egy részét úgy értelmeztem, hogy nincs elég ember segítségnek.
Köszönöm a választ a kérdéseimre. :)

Mr. Acid köszönöm, hogy reagáltál. :)
Azért kérdeztem ezeket a dolgokat fentebb, mert nem vagyok tisztában azzal otthon hogyan működik. Tehát egyeztetés, engedélykérés...
Elég hosszadalmas és bonyolult ügynek tűnik.

Hát igen fiatal és idős ugyanúgy át tud fagyni ezzel teljesen egyetértek, csak a "több emberre elosztva kevesebb teher jut egyre" dolog motivált mikor megírtam hajnalban a fenti hozzászólásomat.
:)

Skeptical- 2009.01.19. 13:44:52

A nagy multik nem szeretnek várni. Még ha világválság is van, az ütemterv az ütemterv. Nekünk is el kell dönteni, hogy akarunk-e multit munkahellyel, vagy a régészeti leleteinket mentjük. Ez esetben az elôbbit választottuk/ták. Ezeket a döntéseket nehéz meghozni, de erre vannak a politikusok, ha a közvéleménynek nem tetszik a döntés, akkor legközelebb nem kell megválasztani.

jakab01 2009.01.19. 13:44:58

"Én is találkoztam olyan bányavállalkozóval, aki szerint lyukakat furkálunk a földbe, s teleszórjuk otthonról hozott cseréppel."

Ez nagyon tetszett.
Mindig azt hallani, hogy a régészeti leletek, nem megújuló források. Ezekszerint mindenre van megoldás. Ráadásul ha ürítenék a raktárak mélyét, még az éves leltározás is gyorsabban menne.
:-)

(Persze tisztában vagyok vele, hogy amit most írtam egy nagy baromság. Bocsi.)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.19. 13:49:23

@Etzilbvrg:

Természetesen azt mondtam, hogy meggyőződésem és személyes tapasztalatom is, hogy a KÖH-nél dolgozó, területileg felelős régész kollégák 95 %-a tisztességesen és becsületesen látják el feladatát.

szeberenyi 2009.01.19. 13:49:45

Már bocs srácok, de egyáltalán nem tudok egyetérteni a felháborodásotokkal.

Az autópályaépítések óta tudjuk, hogy az egész régészeti feltárásra vonatkozó állami szabályozás lényegében egy teljesen értelmetlen járadék, egy sáp, amit - sok más egyéb érdekcsoportok mellett - a régészek kapnak, a társadalomnak viszont nem sok haszna származik belőle. Az autópályaépítéseknél a különböző régészeti feltárások miatt néha heteket csúszot az építés, és egy halom pénz ki lett fizetve a feltárásra, és mit kaptunk cserébe? Talán valami világraszóló leletet, amire újabb világörökségi címet, turisták millióit vagy legalább valamiféle tudományos áttörést lehet alapozni? Nem, egy lófaszt, semmit se kaptunk.

Szerintem egy ezervalahanyadik újabb sír valami szarmata senkiháziról egyszerűen nem ér annyit, hogy amiatt hónapokat csússzon egy többszáz élő embernek munkát adó gyár megépítése. És ne mondja senki, hogy érzéketlen vagyok a múlt emlékei iránt, de környörgöm, nem Trója rejtőzik a kecskeméti mezők alatt, hanem pár birkapásztor, akiknek a sírjaikban max. a lovaik csontvázát találjátok majd meg. Ha annyira hatalmas leleteket lehetne ott sejteni, akkor eddig miért nem állt neki senki ott a földet túrni? Végül de nem utolsó sorban: a Mercedes-gyár építését tavaly júnniusban jelentették be, lett volna idő nekiállni a feltárásnak, miért kellett várni mostanáig? Ne vessük már egy profitorientált magáncég szemére, hogy nem annyira kényelmes, mint a régész urak...

jakab01 2009.01.19. 13:50:54

@Skeptical-:
A mai világban, minél továbbtart egy beruházás kivitelezése, annál tovább biztosított az emberek számára a munkahely. Sajnos ez van. A munkavállalókat úgy rángatják, mint a szaros gatyát.
Nem a munkahelyek megőrzésére irányulnak a törvénymódosítások, hanem arra, hogy munkanélkülit alkalmazzanak.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.19. 13:51:52

@Skeptical-:

Érvelésed ott hibádzik, hogy a szakmai/örökségvédelmi kérdésekben nem a politikusoknak, hanem a törvényes úton a szakértőknek kellene döntéseket hoznia.

Amikor ebbe beleszól a politika, akkor alakulnak ki az ilyen helyzetek.

tistedur 2009.01.19. 14:05:49

@szeberenyi: kicsit mókás az autópálya-építkezések csúszásait a régészeti feltárásokra fogni..én emlékszem arra,hogy siessünk,siessünk-túlóráztunk. hogy befejezzük a terület feltárását..és utána hetekig,hónapokig nem csinált semmit az építettő cég..a M0 M7 M3 M1 M5 megelőző régészeti feltárásai évekkel azelőtt indultak,hogy megkezdődött az építő munka..most az a baj,hogy megveszi a területet a cég szeptemberben és decemberben már építkezni akar..ez sajna nem így megy..

bocage 2009.01.19. 14:10:56

@szeberenyi:
Persze van különbség egyes lelőhelyek tudományos értéke között, de a rendszer törvények alapján működik! Azaz nem mondja azt, hogy egy középkori templom maradhat, egy szarmata temető viszont kidobható!
Miért nem lett elkezdve időben? Senki nem megy ki szerződés nélkül dolgozni, nem is teheti meg, ez sokszor nem a régész hibája! A legtöbb cég arra játszik hátha meg lehet úszni a dolgot és amikor kiderül, hogy nem persze már késében van a dolog az ütemtervhez képest!
Ami a morális oldalát illeti a dolognak, van benne valami! Ettől még tény, Magyarország szeretne a régészet, a tudományos élet terén is eljutni valahova és ez pedig nem a védett emlékek kérdés nélküli eldózerolása!
Lehetnék én is demagóg: például kérdezhetném, hogy a 25 milliárdos állami támogatás megtérül-e valaha az országnak, ha teszem azt a válság miatt két év múlva már be is kell zárni a gyárat?

Iovianus 2009.01.19. 14:12:03

Általában az építési vállalkozók miatt vannak a csúszások, nem a régészek miatt. Illetve, ha a régészek csúsznak egy hónapot, akkor a vállalkozók 3at fognak...
Arról meg, hogy mennyi a munkájuk: 4éve invitáljuk őket egy temetőfeltáráshoz...még nem értek rá komolyan foglalkozni a témával, de kivárjuk a sorunkat:)

xszolixxx 2009.01.19. 14:33:19

@szeberenyi:

Nem is a védett emlékek kérdés nélküli eldózerolása volt a kérdés, hanem hogy minden érték e amit a törvény annak nyilvánit. Nem lehetne differenciálni?
Valami olyasmire gondolok hogy fő régészúr (vagy valami bizotság) kimegy megnézi a terepet, és azt mondja, hogy köszi ilyen már van raktáron pár tucat ezt dózerölhatjátok, ezt meg az utolsó föld darabig átszitáljuk.
Nekem ez a régészesdi akkor is kicsit a más faszát a csalánnal felállásnak tűnik. Csak ott van régészkedés, ahol a föld tulajdonosával, építtetővel ki tudják fizettetni a gondolom elég zsíros költségeket.
Úgy maguktól, saját költségvetésre nem nagyon áskálódnak.

Valandil 2009.01.19. 14:58:17

Mercedes ügyben fentről jöhetett utasítás - más (szak)hatóságok is jártak így (mármint,hogy azonnal legyen kész az engedély és tsai)...

tistedur 2009.01.19. 15:01:11

@xszolixxx:
amig nem ásod ki, nem tudod hogy mennyire értékes ami ott van..ezt nehéz megérteni?
ami pedig a beruházót illeti,nem ebbe mennek tönkre..

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.01.19. 15:04:03

@xszolixxx:

ez nem olyan, mint a föld alatti olajmező, hogy egy helyen lefúrunk, oszt' rögtön tudjuk, hogy itt milyen leletegyüttes van. Ez egy kicsit bonyolultabb.

Nagyon elszomorító poszt, és annyira magyar történet. Mutyival mindent meg lehet oldani, saját múltunk le van tojva.

Látom, Karikás kolléga, néhány droid rászállt a posztra, de ez ne szegje kedved.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2009.01.19. 15:27:26

@G.d.Magister: Nem lattam egyetlen droidot se. Csak azt, hogy nem mindenki ert egyet fenntartasok nelkul.
A nem ebbe megy tonkre meg eleg vicces hozzaallas. Minden ott van a termek araban. Tehat lehet evekig feltarni, de annak az ara mindennel egyutt benne lesz a merci araban. Ha ezt mindenki a vilagon tudomasul veszi es megfizeti, akkor ok. Ha nem, akkor verseny van. A vevokert, ami az arak lenyomasat jelenti. Ehhez minden koltseget minimalizalni kell. Nyilvan vannak erdekellentetek, amiket a torvenyek probalnak minimalizalni.
Ahogy nektek nem faj par (szaz) milla kieses a Mercedesnel, ugy ok is vastagon leszarjak hogy 10-zel no-e a feltart szarmata sirok szama.

Murányi Vénusz 2009.01.19. 15:41:43

Ahmet. Még szerencse, hogy nem(csak) a főkapitalista főMercis pillanatnyi érdeke számít - legalábbis ami a tövényt illeti.
Én nem vagyok régész, de nekem is van téli ásatási munka kapcsán élményem. És millioos régésszel még nem tlálkoztam. Ellenben ásatási területet illegálisan eldózeroló, szarakodó, tenyérbemászó, aljas milliomos befektetővel igen.

Panka-manka 2009.01.19. 15:43:50

Nem csak a régészek dolgoznak hidegben, rengeteg más szakma képviselő is, ha szükséges. Mindenhol megtalálják rá a megoldást, itt is meg lehet keresni.
Isten hozott a való világban. Itt határidők vannak, és profit.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.01.19. 15:48:03

@Ahmet: igen, a törvények azért kellenek, hogy fontosabb legyen saját kultúránk egy multi érdekeinél, és ne számítson az, hogy Jürgenék Némethonban szarnak a mi régészeti leleteinkre. Na de ha a törvények kijátszhatók, a régészeket lehetetlen helyzetbe lehet hozni...

Akkor neked is elmondom: egy régészeti lelőhely sötét ló, nem várt emlékek, leletcsoportok is előkerülhetnek, sőt, nem várt rétegek. Emellett próbálom nem kihallani a "10-zel no-e a feltart szarmata sirok szama" kitételből a lesajnálást, de nem megy.

Mr. Acid 2009.01.19. 15:53:46

@Panka-manka:
Nem csak a hideg a probléma. Az kellemetlen, de el lehet viselni. Azonban az agyagnak, altalajnak megváltoznak a fizikai tulajdonságai, ha át van fagyva. Például a gép nem egyszerűen lehúzza, hanem szakad a talaj (vagy meg tönkre a caterpillar). Nyesni sem lehet. Bontani sem igazán, mert szilánkosan törik, reped a talaj.

LiberAll 2009.01.19. 16:21:51

Nem olvastam végig, az összes kommentet, de a következőek lennének a kérdéseim, ha már tudtak róla, hogy ott van valami, akkor miért nem ásták már ki eddig, miért kellet erre várni???
Amúgy meg nem hiszem, hogy Kecskemét környékén, olyan nagy dolgokat találnánk, mindig mezőváros volt, semmi extra, szóval mit vártok, megtalálják Attila sírját, vagy egy komplett maja várost :)

tistedur 2009.01.19. 16:33:26

@LiberAll: mert ha minden régészeti lelőhelyet feltárnánk,amit ismerünk akkor az egész ország egy nagy szép ásatási terület lenne..:) magyarországon több min 100 000 régészeti lelőhelyet ismerünk..

jfe 2009.01.19. 16:35:45

@xszolixxx: ez aranyos :) De ha tudni lehetne, hogy most is egy 1001-ik ugynolyan lelet jon-e elo, akkor nem kene asni. De ugye van rajta nemi fold :)

szempontpuska 2009.01.19. 16:41:23

nyilván van egy pár milliárdos beruházás, és párszáz munkahely az egyik oldalon, talán jogos a felvetés mit kell érteni a régészeti örökségen, ami a mérleg másik oldalán van a kecskeméti földek mélyén ?

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.01.19. 16:41:54

@szeberenyi: Hát, nem teljesen. Van úgy valóban, hogy nem találnak semmit, vagy csak pár korhadt csontot valami birkapásztor lovából.
Máskor viszont pl. olyan hun bronzedényeket, vagy mégkorábbi vasolvasztókat találnak, amik puszta létükkel kissé átírják az eddigi törikönyveket.
És a nagyberuházások nélkül nem lenne a feltárásokra egy árva forint se.

tistedur 2009.01.19. 17:02:19

@szempontpuska: hát igen..azt hogy mi számít régészeti örökségnek,azt törvény szabályozza.és a törvényi szabályozásban nincs jelentős,meg kevésbé jelentős régészeti lelet megkülönböztetés..azt,hogy mi van ott azt csak akkor tudod meg,ha már feltártad..addig csak sejtésed lehet róla.
minden beruházónak tudnia kell,hogy egy eysetleges építkezésnél belefuthat egy régészeti lelőhelybe:ebben az esetben a beruházót terhelik az ásatás költségei..

Mr. Acid 2009.01.19. 18:06:26

@xszolixxx:
Sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet. Elvileg a régészeti lelőhelyek azonosítása terepbejárás révén történik. Ilyenkor kimegy a régész, 1-2 ismerőse, ahol van, ott 1-2 hallgató, diákok, etc. és szisztematikusan bejárnak egy adott nagyságú területet. Ilyenkor a földfelszínről gyűjtenek, olyan leleteket (99% kerámia) amit a felsőbb talajrétegekből az eke a felszínre hozott (vagy erózió, földmunka stb.). Ezek alapján jó esetben lehetséges a lelőhely méretének, korának és intenzitásának megállapítása, becslése. Intenzitás alapján azonban nem lehet megbecsülni egy lelőhely értékét. Ha sok a kerámia, az jelentheti azt, hogy a terület szarrá (már elnézést) van szántva, hogy ott egy hatalmas, nagy telep van, de azt is hogy éppen jó napja van a régésznek. :-)
Egy temetőt felszíni nyomok alapján ráadásul egyébként is nehéz azonosítani. 1-2 csonttöredék, némi kerámia...
Műszerrel (talajradar, egyebek) pedig lassú is igen-igen költséges mondjuk tízezer négyzetméter területet átvizsgálni (a Mercedes gyárnál talán 100 hektár, azaz 1.000.000 négyzetméternyi terület a sejthetőleg régészeti lelőhely).

A másik pedig, hogy igenis vannak tervásatások. Sajnos tényleg kevés, de van. Ilyenek pl.: Zalavár, Tiszapolgár, Göd, Ópusztaszer. Minden régész szeretne ilyenekkel foglalkozni, amikor az ember egy területen évekig dolgozhat, precízen, mindent rögzítve... csak sajnos akkor nem épülnének a gyárak és autópályák. :-)

Etzilbvrg 2009.01.19. 18:46:39

@Mr. Acid:
Mvrsella (Árpás, Győr-Moson-Sopron megye) is ilyen tervásatás?

Nem készült esetleg valamilyen igényes kiadvány, ami részletesen bemutatná a történelmét, a régészetét, tárgyi emlékeit stb.?

jakab01 2009.01.19. 20:51:21

Szerintem a posztban leírtakban nem az a lényege, hogy ki finanszírozza az ásatást, kinek milyen kellemetlen a hidegben dolgozni, hanem az hogy:

"ilyen körülmények között egyszerűen nem lehet szakmailag értékelhető, normális munkát végezni, azaz így tönkre tesszük a lelőhelyeket és a leleteket!"

Terepjaro 2009.01.19. 21:55:18

Szerintem hamiskás dolog szembeállítani a munkahelyeket teremtő gazdasági érdeket és az örökségvédelem érdekét. Egy ekkora beruházásnál meg sem kottyanna nekik, ha 2-3 hónappal később kezdenék - sőt, ilyen vérzitaros időkben tiszta haszon minél később kezdeni gyártani az eladhatatlan kocsikat. Ha meg mégis olyan fontos nekik, akkor tetszettek volna időben megvenni a telket, pénzt biztosítani az előkészítésre és feltárásra. Az én munkahelyem 30-40 beruházást is megvalósít egy évben, a negyedüknál régészeti feltárás is van, de soha nem kémyszerítettünk egy múzeumot sem hogy télidőben ásson. Ezeket a dolgokat rendesen meg kell tervezni. A Mercedeses urak biztosan úgy gondolták, hogy nálunk pénzért mindent lehet. Lehet hogy igazuk van ?

Etzilbvrg 2009.01.19. 22:04:31

Nem biztos, hogy ez a 'mercedeses urak' kérése volt. Lehet, hogy a nekik gazsuláló 'politikus urak' dobták fel opcióként némi sarzsi ellenében. Már ha abból indulok ki, hogy hogyan szoktak ezek történni.

Mr. Acid 2009.01.19. 23:49:41

@Etzilbvrg:
Sajnos nem tudom. Szegedi vagyok, túl sok rálátásom nincs az ország egészére.

Kissé eltérő: Állítólag a Mercedes urak adtak 300 milliót, s meglepődtek, hogy ez nem elég. Ugyanis (állítólag) náluk addig tart egy megelőző régészeti feltárás, amíg a beruházó szíveskedik azt pénzügyileg megtámogatni. S nem tovább.

bucsin · http://bicig-bithe.blog.hu/ 2009.01.20. 03:47:04

a régészet és általában a humán tudományok hasznát nem lehet pénzben mérni, ezért gazdasági érvekre hivatkozni ilyen témában eléggé bénácska

nem lesz semmiféle gazdasági előny abból, ha ismerjük a múltat, azonban az élet - nem csak számokból áll

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.20. 07:45:32

@Mr. Acid:

Csak nem egy szegedi kolléga? :)

Jó lenne egyszer a ti munkátokról is olvasni itt is, úgy hallom sok izgalmas dolog kerül elő felétek is!

Mr. Acid 2009.01.20. 09:50:09

Még csak hallgató, de már a képzés végén :-)

Iovianus 2009.01.20. 10:48:34

Ahogy látom, a kijátszható törvényektől indul a dolog, nem? Akkor miért nem nyújtanak be a régészek, vagy a köh, vagy akárki egy módosítási javaslatot?

Ma itthon minden a kijátszható törvények miatt van. Szent László, csak pár napra jönnél vissza...:)

Etzilbvrg 2009.01.20. 13:02:41

@Iovianus:
Szent László először agyvérzést kapna, utána meg infarktust, vagy fordított sorrendben, esetleg egyszerre :(

banyamancs 2009.01.20. 14:07:13

Először is maximális elismerés az ott dolgozóknak. Személyesen is sikerült meggyőződnöm arról, hogy minden körülmény ellenére lelkiismeretesen végzik a munkájukat. Rájuk senkinek nem lehet panasza. A másik félről alkotott véleményem már nem ilyen rózsás, de ezt már az előttem szólók bőven kifejtették.CSak még valmi. Kedves LiberAll. Igazán nem akarok kötekedni, de mielőtt megjegyzed valmiről, hogy nem érdekes, jelen esteben Kecskemét környéke, előtte csapj fel néhány idevágó írományt, így mindjárt látni fogod, hogy nem csak egy "semmi extra" mezőváros. Arrafelé is sok az érdekesség. Így megelőzheted, hogy azt higgyék, hogy csak beszélsz, mielőtt gondolkodnál. Ezt maximális jóindulattal üzenem, mint ember az embernek.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.20. 22:02:58

@Iovianus:

A konkrét ügyet szerintem (azt hogy télen, fagyban csak végső esetben pl. leletmentés) egy sima KÖH állásfoglalással el lehetne intézni.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 08:29:17

Karikásostor és kinek kéne keménynek lenni, hogy ne kelljen ilyen körülmények között leletmentést, nagyterületű feltárást végezni?
A KÖH-nek? Ki mondhatja azt, hogy ácsi azért ezt ne csináljuk!

szeberenyi 2009.01.19. 13:49:45
A régészek nem csak az autópályaépítések csúszásáról tehetnek, hanem az ózonlyukról, a globális felmelegedésről és ők lőtték le Kennedyt is.

De viccet félretéve ahogy a többiek is elmondták ha ipari beruházásról van szó, a régészek a legutolsók akik beleszólhatnak abba mennyit csússzon az építkezés, mennyi idő kéne még. Ehelyett inkább megfeszítettem túlórázva dolgoznak, néha zseblámpák fényénél... amíg a lehetőségek engedik...

Ha rendszeresen benézel ide majd, meg régészeti, történelmi újságokba, honlapokra ott sokszor láthatod milyen jelentős dolgokkal bővült a tudásunk egy-egy vagy több feltárás eredményei alapján.

jakab01 2009.01.21. 10:30:34

"... amíg a lehetőségek engedik..."

Meg azon túl. A vezetőséget nem érdekli, mit lehet, mit nem. Csak a határidő és legfőképp a pénz. Illetve a biztos vezetői állás. Úgy néz ki annyira azért egyik sem elhivatott a régészettel szemben, hogy az asztalra csapjon.

Egyébként erről mi a véleményetek?
belfold.ma.hu/tart/cikk/a/0/34732/1/belfold/Zaciba_csaptuk_a_Szent_Koronat

A szocializmusban rengeteg műtárgyat árvereztetett maga az állam nyugati aukciókon. Persze meg sem fordul a fejemben, hogy a koronánk is erre a sorsra jut, de maga a lehetőség ténye is elborzaszt.

páratövis 2009.01.21. 10:38:14

A poszt alapvetése sajnos igaz, egyszerűen télen nem lehet régészeti feltárást végezni, annak valódi értelmében. Én is kipipáltam már a dolgot, hát, klassz, mit mondjak. Egyszerűen nem értem, miért nem lehet legalább ebben kicsit a szakmai szempontoknak érvényesülni - ráadásul a legtöbbször a döntéshozó szakmai szervek dobják sutba ezeket. Nem csak a KÖH-Ás. Biz., melyek engedélyezik, hanem pl. a múzeumi vezetés, amely a szerződést készíti.
A törvényi javaslatokat illetően… most komolyan, van olyan terület (eü., oktatás, munkaügy), ahol van esélye a szakmai módosító javaslatoknak? Nekem nem úgy tűnik…

Iovianus 2009.01.21. 10:42:06

Az igazi baj-amit fentebb is írtak- nem az, hogy fáznak, hanem, hogy széttörik a lelet...én ilyen szempontból közelíteném meg a dolgot, talán lehet hatni a fejesekre.
És sajnálom, ha a köh ennyire nem nézi a régészek érdekeit. Szakszervezet nincs?:)

páratövis 2009.01.21. 11:09:41

És a szokásos téma… (fasza beruházás kontra nyűg régészet). Számomra elég fura ez a realistának szánt összehasonlítás. Mondjuk, jelen civilizációnk része bizonyos - nem feltétlenül gazdasági hasznot hozó - értékek óvása: pl. művészet, szabad gondolkodás, egészség, környezet, kulturális örökség… Persze, egy új üzem/lakópark/autópálya rengeteg hasznot hoz, munkaerő, egyének boldogulása, stb., másrészt meg mondhatom, hogy oké, de ez rövidtávú haszon, pl. a környezet állapotának romlásához képest. Mert egy autógyár = munkahely, adó, kereskedelem, stb., de u.a. = környezetszennyezés, ami hosszútávon azért elég komoly gondokat jelent majd (gazdaságilag is). Bocs, biztos demagóg, csak a többféle szempontra szeretnék rámutatni.

A szakmai része pedig, hogy miért is kell az 1000. birkapásztort is feltárni: az egy dolog, hogy nem tudjuk, mi van a földben, illetve nincs mérlegelés a kulturális örökség körén belül. De - talán ezt a blogot olvasgatva is kiderül - a régészet nem csak a kincskurkászást, és a mindenáron való kutakodást jelenti. Tehát nem cél minden ismert lelőhely feltárása, viszont cél a bolygatással veszélyeztetett leletek-információk mentése. És a jelenlegi törvényi értelmezés szerint a költségek azt terhelik, akinek ez érdeke - tehát nem az államot, és nem a múzeumot(!). Amúgy ez már sokszor elhangzott itt (is).

Ja, és az információ: igen, az lehet, hogy az 100. birkapásztort csukott szemmel feltárom, doksizom, viszont igenis adhat új információt, pl. az hogy éppen ott került elő, vagy együtt azzal a 15 üres gödörrel, amiből 2 ratyi kerámia került elő, viszont saját „kontextusában”, megfelelő háttérismeretekkel értelmezve akár radikálisan új adatot is jelenthet.

páratövis 2009.01.21. 11:16:45

kicsit sok vagyok..., bocs, és az f-betűs szuperért is!

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 11:34:04

Páratövis :) dehogy vagy sok. Szerintem fontos ezeket elmondani, akár többször is, hátha más szemmel néznek ezentúl a hátráltató régészeti feltárásokra (is) egyesek. :)

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 11:44:05

Természetesen a "hátráltató"-t idézőjelbe szerettem volna tenni. :)

páratövis 2009.01.21. 12:10:45

Ó, igen, a hátráltatás... egyrészt, ugye a beruházónak muszáj ezzel az akadállyal is számolnia (amiként a műszaki, környezetvédelmi, stb. hatóságokkal), hiszen törvény szabályozza a folyamatot.
Másrészt sokszor előfordul, h. a beruházó hátráltatta a munkát (pl. területkisajátítás-átadás késleltetése, emiatt a nyári ásatási idényből átcsúszás télre, emiatt több havi hátrány - amin a rossz időjárás már tényleg csak pár napot-hetet dobott...) (...és aztán persze mindezt a feltárás hibájaként kommunikálják)

Iovianus 2009.01.21. 12:10:50

Már késő...XD

Viszont a másik oldalnak is kedvezzek kicsit:

Rendben, hogy a régész fontosnak tartja, hogy kiássák a 100. birkapásztort, de a nép ebből semmit sem lát. Múzeumba nem járnak, és ott sem vmi interaktív a dolog.

Se egy ásatási jegyzet, se kiskönyv, semmi nem szokott eljutni az emberekhez, legfeljebb a hír, hogy itt túrnak vmit megint...
Jó lenne, legalább egy előadást tartani, ami nem kerül sokba, szemben egy ilyen kis füzet kiadásával...
Mi anno ittuk T. Endre szavait, tartott előadást az ásatásrokról, és nagyon sokan voltak rá kíváncsiak, míg a megjelent könyvecskére borsos ára miatt már jóval kevesebben...

Tehát nyitni kellene kicsit az emberek felé, mert tényleg nem tudják, mire jó, ha kiások vmit a földből.

páratövis 2009.01.21. 12:18:38

@Iovianus: Hát, igen, igazad van, de ez már egy következő lépés (sajnos), első elvileg a lelet-info megmentése... sokszor a további lépések (teljes feldolgozás, publikálás, kiállítás, "bemutató", stb.) egyszerűen a pénz-idő-szakember hiányán bukik el. És nem a szándék hiányában!
Ehhez jóval tágabb látókörű, több szempontú, hosszabb távú szabályozás lenne szükséges, és hát, ugye... ez messzire vezetne megint.
Én személy szerint hiába nyitnék, ha közben 25 dologra kell az ásatáson figyelni, + párhuzamos múzeumi ügyek, majd feldolgozás helyett újabb leletmentés, és így tovább.

Iovianus 2009.01.21. 12:30:11

-ezt a sárga kiemelést hogy csinálod?-

Tuti nagy a forgolódás egy ásatáson, de nem lehetne kisebb csoportokat beengedni vezetővel? Mekkora élmény iskolásoknak, ha látnak egy ilyet...
Tudom, elfoglalt a régésztársadalom...de akkor lehetne írni internetes jelentést-mint ezen a honlapon- a múzeumok honlapján! pár oldal, néhány kép...

Szerintem ez az irány lenne a továbbfejlődés, mert az értetlenség miatt kell fagyban dolgoznotok...

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 12:50:18

@Iovianus:
"Tehát nyitni kellene kicsit az emberek felé, mert tényleg nem tudják, mire jó, ha kiások vmit a földből. "

Én egyre többször találkozom történelmi programokkal otthon Magyarországon, pl. Nemzeti Múzeum történelmi játszóháza (szerintem a gyerekeken keresztül lehet elérni a szülőket is).
Nagyon örvendetes dolog de nem a régészeknek kell megszervezniük (nem erre van az a kismillió művelődészszervező-szakos egyébként? sosem tudom mit csinálnak igazán ők... :))

Ahogy Páratövis írja, nincs idő meg lehetőség ezért is pénzeket kiharcolni, hiszen van terembérlet, előadói díj stb... ha meg esetleg ingyen sikerül termet szerezni a rendezvényt meg kell hirdetni, reklámozni ne maradjon szakmai berkeken belül.


Itt kint Angliában ezeket a nagy szervezetek például az English Heritage (www.english-heritage.org.uk/)
meg a National Trust (www.nationaltrust.org.uk/main/) intézik. Otthon - ha jól tudom - nincs ilyen jellegű örökségvédelmi szervezet, plusz itt rengeteg helyi, amatőr régészeti csoport van akik hívhatnak/hívnak előadókat.

Tényleg otthon is jó lenne ilyen népszerűség otthon is a régészetnek.

páratövis 2009.01.21. 12:51:20

Sárga kiemelésben ártatlan vagyok.

Írtam: pénz-időhiány, a beruházó érdekei. Konkrétan pl. egy ásatáson csoportot vezetni - ez azért igényel kis szervezést, időt, embert - már, ha lelkiismeretes vagyok (hasonlítsd össze, pl. hogy mondjuk egy építkezést miképp mutatsz így be). És pl. egy nagyberuházást megelőző feltárásnak köze nincs a Time Teamhez, vagy a ráérős "sepregetés"-hez.
Mégegyszer írom, hidd el, általában nem a szándék hiányzik - régész oldalról, legalábbis. :)
És a bloghoz hasonló netes próbálkozások pedig egyre szaporodnak, szerencsére (általában szabadidőben megvalósítva...).

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 12:57:41

@Iovianus: a sárga kiemelést csak te látod ha be vagy lépve a nickeddel. Egyszerűen csak rányomott a válasz erre linkre a te hozzászólásodnál. Ez automatikus.

"Tuti nagy a forgolódás egy ásatáson, de nem lehetne kisebb csoportokat beengedni vezetővel? Mekkora élmény iskolásoknak, ha látnak egy ilyet..."

Ezzel teljesen egyetértek de sok szempontot figyelembe kell venni - elsősorban a biztonsági szempontokat. Egy ásatási helyszín veszélyes terep... én azt tartanám jónak ha pl. történelemóra keretében néha egy-egy régész bemutatóórát tartana a gyerekeknek, videókkal stb.

Voltunk nyáron otthon pár múzeumban és sajnos nagyon kevés helyen volt gyerekbarát részleg - ahol mondjuk a kicsik megtapogathatják a műtárgyakat, cserépdarabot vagy mondjuk egy római kori tál másolatát - pedig ez nem kerülne sokba, úgyis mindenhol van teremőr néni és bácsi. Sajnos sok helyen meg a gyerekbarát hozzáállásnak az ellenkezőjét tapasztaltuk. :(

páratövis 2009.01.21. 13:00:20

Ja, és itt, ezen a blogon volt is konkrét példa: Kiskunfélegyházán szervezetten volt lehetőség az ásatás látogatására, szerintem ez nagyon klassz, hogy meg tudták szervezni. De azért szükség volt ott is a megfelelő ásatási körülményekre, gondolom.
Köszi, anyamaddár, beelőztél :)))!

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.21. 13:15:10

Páratövis nem akartam azért kivenni a szádból a szót! :)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.21. 13:39:03

@anyamadár:

"Karikásostor és kinek kéne keménynek lenni, hogy ne kelljen ilyen körülmények között leletmentést, nagyterületű feltárást végezni?
A KÖH-nek? Ki mondhatja azt, hogy ácsi azért ezt ne csináljuk!"

Szakmai kamara nincs, és ahogy Páratövis is írta mind örökségvédelmi intézmények: múzeumok és KÖSZ vezetése is túl gyyakran enged a beruházói nyomásnak. Ez ellen ma KÖH-nek lenne módja fellépni.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.21. 13:42:28

@jakab01:

Ez nekem inkább egy politikai indittatású, újságírók által kreált cirkusznak tűnik.

Van sajnos elég valós probléma kulturális örökségünk kezelésével!

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.21. 13:44:36

@Iovianus:

Sok igazság van, abban amit írsz.

Hál' Istennek ma már több múzeum szervez hasonló ásatáslátogatást.

Budapesten példul rendszeresen van ilyen az Aquincumi Múzeum szervezésében nyaranként.

Iovianus 2009.01.21. 18:06:00

@Karikásostor:

Igen, Aquincumról tudok, csak sajna nem pesti vagyok, és elég körülményes és költséges egy ilyen út :S

Viszont, amit írtak is, nagyon jó kiállítást láttam a szekszárdi Wosinskyban is, hangulatos, nem vitrines berendezés, zene, meg lehetett fogni pár cserepet, nagyon jó volt. Csak ezzel megint egy gond van: átlagember nem megy múzeumba...csak akit érdekel. Sajna ez van, ahogy látom.

A KÖH meg legalább egy közérdekű közleményt készítetthetne a régészetről...annyi mindenről van...

Azt is értem, hogy régész-részről meg van a kezdeményezés, de szerintem akkor is nektek kell utánamenni a dolgoknak, nem szabad várni, hogy majd hívnak. Azt nektek kell belenevelni a gyerekbe, hogy szeresse a történelmet, ezt általában nem az iskolában szeretik meg a gyerekek. Én sem ott szerettem meg.

Cirpi 2009.01.21. 22:17:01

Meghívnám a szerződés aláíróit egy helyszíni "bemutatóra".
Egy haveromnak sikerült. A beruházó tanácsadója addig-addig mondogatta, hogy nem kell annyi hőszigetelés és mozgási hézag, míg az ismerősöm január első heteiben meghívta az építési helyszínére. Mikor vendége kiszállt az autóból vékony kabátban, már látta, hogy nem kell sok idő a meggyőzéshez.
Azt nagy problémának tartom, hogy a döntéshozók nem gondolják végig, hogy azt valahogy el is kell végezni.

A családunkban a gyerekek többnyire szeretik a történelmet, ezért még néha könyvet is hajlandóak a kezükbe fogni, a múzeum nehezebb ügy. De küzdünk.

jakab01 2009.01.21. 22:23:33

Írnál pár sort erről a szekszárdiról? Itt van egy ugrásra, de még soha nem hallottam róla. Akár privátban:
jgipsz35@gmail.com

Iovianus 2009.01.22. 10:28:53

Megírom itt is, legyen ez a reklám helye!XD

Tőlünk sincs Szekszárd nagyon messze, a Wosinskyba tényleg érdemes elmenni. Igaz, már vagy két éve voltam, de akkor nagyon megfogott. Rómáig normál múzeumszerű hangulata volt a dolognak, vitrinek, etc, mondjuk engem az is le tud kötni:).
Aztán a középkor volt fantasztikus. A szerzetesek bemutatása. Halk gregorián zene ment, a tárgyak elhelyezése egészen más hatást keltett, volt diavetítés is. A sárközi parasztság, szokások bemutatása is nagyon jó volt, kis szobák voltak építve, be lehetett menni, ezt azt megfogni, közelről megnézni, lógtak rád a szárított paprikafüzérek...Aztán volt egy békeidős üzletsor is berendezve, életnagyságban, ki volt szórva a kávé az asztalra a boltosnál, szóval nagyon jóóó volt!

Persze, így szavakkal leírni nemigen lehet, csak remélni tudom, hogy azóta is fennáll hasonló kiállítás!
Minden elismerésem ezúton is!

jakab01 2009.01.22. 11:41:21

Utána érdeklődök. Ha tényleg ilyen jó, elruccanunk egyik hétvégén a srácaimmal.

Köszi!

Iovianus 2009.01.22. 17:53:15

Én csak ajánlani tudom, de mondom, ennek már vagy két éve, hogy ott jártam :S
De remélem azóta csak fejlődtek a dolgok!:)

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.23. 22:10:34

Na itt egy újabb gyönyörűség:

www.baon.hu/cikk/cikk/206216

és a kritika nélküli átvétele:

www.mno.hu/portal/611258

Őszinte gratuláció a kecskeméti alpolgármester asszonynak!

Etzilbvrg 2009.01.24. 01:08:39

"A következő lépés az lesz, hogy a jövő pénteki képviselő-testületi ülésen zárt, meghívásos pályázatot írnak ki az értékesítésre. Mint kiderült, ez a helyi vagyonrendelet alapján kötelező, de a Mercedes esetében csak technikai kérdés. A vételár mintegy hétmilliárd forint lesz."

Ezen tíz percig röhögtem... utána sírtam.

Cirpi 2009.01.24. 08:46:19

Sztem nem az alpolgármesteren múlott.
Ez a "lényegében" igazán megkapó.

Nem gondoljátok, hogy a nyilvános lista valamiféle társadalmi kontrollnak is lehetne az alapja ?

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.24. 11:20:50

@Etzilbvrg:

Szép. Erre tényleg nincs mit mondani!

@Cirpi:

Nem tudom, nem vagyok optimista ebben a dologban!

banyamancs 2009.01.24. 12:10:55

Én nem tm, de nem csak a alpolgálmester hibája lehet. Kétrésztvevős mecss volt. Én úgy tudom, hogy a Mercedes őt is kijátszotta. Attól függetlenül nem vagyok valami nagy rajongója a hölgynek, de nem biztos hogy rajta múlt. Túl nagy bálna ez a cég és megette a kis hazudós Pinokkió-Kecskemétet.

exorientepv 2009.01.24. 13:18:00

Nekem tetszik a hallgatók kivezénylése, jó pár hallgatónak jót tenne egy kis fagyoskodás az elhivatottság végiggondolásához......:P

(tudom, hogy megvalósíthatatlan, de ezt muszáj volt, bocsi:))

Cirpi 2009.01.24. 13:53:43

@Karikásostor:
Valóban a tevőleges esély nem túl sok, de információ hiányában még kevesebb. Ha nincs ez az írás, sokan nem is tudunk róla. Most meg van min tűnődni: a néhány kincskereső kontra munka-ellehetetlenítés közel 450 hektáron. Ez egyik, mint tudjuk, jogszabályellenes, és a másik ?

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.24. 19:42:41

@Cirpi:

Írások, remélem lesznek továbbra is! :)

A beruházást nem akarta senki sem ellehetetleníteni. A konkrét ügyben szerintem elég lett volna, ha betartják a törvényeket és a normális (feszített) határidőket.

Cirpi 2009.01.24. 23:37:23

@Karikásostor:
A régészeti munka ellehetetlenítésre gondoltam a konkrét ügyben.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.25. 09:55:06

@exorientepv: nem ismerem a magyar régészhallgatók elhivatottságát, de az igaz, hogy a nyári terepmunka után a kb. húszfős csoportból ketten tanuljuk tovább a dolgot és csak egyikünk akar régészként dolgozni. :)

A mostani osztályomból pedig az első kinti munka után a következőn csak ketten vettünk részt a régészhallgatók közül...
Természetes kiválasztódás? :)))

exorientepv 2009.01.25. 10:27:23

Nem tudom, az én szakomon legalábbis kötelező a nyári terepgyakorlat, szóval nincs olyan, hogy nincs kedvem így nem jövök:)
de valóban sokan vannak akiknek nincs szándékukban régészként dolgozni, csak elvégzik mert miért ne, ami szép csak mesterképzésben foglalják a helyet...
másrészt azért mondtam, hogy nem is rossz ötlet, mert féléve vagyok régésztanhallgató de egy darab cserepet nem fogtam a kezemben:D
ha nem jártam volna ásatásra előtte akkor legközelebb kb júliusban látnám hogy miről is tanulok. Lehet, hogy velem van a baj, csak nekem ez fura:D
de azért szeretem:D nagyon is:D és alapvetően a régészhallgatók zömével szerintem nincs nagy gond:)))

Mr. Acid 2009.01.26. 16:23:33

@exorientepv:
Hát pedig tudnék mesélni... :-)
Szerintem alapvető reformokra lenne szükség az oktatásban, mivel jelenleg a képzés színvonala (legalábbis az én képzési helyemen) szerintem messze alatta van az elvárhatónak. A hallgatókra is ráférne egy szelekció, sajnos :-(

Condottiere 2009.01.29. 12:49:26

Csak ez a kurva eső ne esne!

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.01.29. 15:44:18

Sebaj, előbb-utóbb megfagy megint, és akkor lehet újra csákányozni! :)

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.01.29. 16:42:53

@Karikásostor: ja... csákány a kézben, korcsolya a lábon... :)))

Cirpi 2009.01.29. 18:54:51

@Varacskos:
Síma ügy: több százezer m2 van hátra, ami a feltárandó terület 5%-a, ennek ellenére, vagy mellett az építési munka indul.

Lényegében mégis van-volt ott valami ezek szerint.

Az is lehet, hogy én sem értem.

Varacskos 2009.01.29. 19:42:30

@Cirpi:

Köszi a magyarázatot! :)

Látom fönti cikkhez, már belinkelt egy másik hasonló hírt.

gottfroa 2009.02.04. 11:12:03

@Karikásostor: az jó ha megfagy, mert akkor remekül lehet hozzá szintezni :D

Etzilbvrg 2009.03.19. 00:40:26

@JCB:

Fémkeresőt ott adnak, vagy vinni kell?
süti beállítások módosítása